SV-918 Mestring av akutte kriser i arbeid med barn, unge og familier
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Minimum tre års høyere utdanning (bachelorgrad) som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier, sykepleier, politi eller annet relevant fagområde (jus, psykologi, pedagogikk mv).
Anbefalte forkunnskaper
Nei
Innhold
Sentralt i emnet;
-
Den profesjonelles forståelse og mestring av barn, unge og familier i krise.
-
Innføring i nyere nevrobiologisk traumeforståelse og konsekvenser for det profesjonelle arbeidet
-
Den profesjonelles dilemma og grunnlag for valg med utgangspunkt i barnets perspektiv.
-
Øke den profesjonelles bevissthet og ferdigheter ved mestring av akutte og komplekse situasjoner
-
Dialog og samhandling mellom kollegaer og eksterne samarbeidspartnere i akutte krisesituasjoner.
-
Trening i konstruktiv dialoger og på egen profesjonell utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om akuttarbeid med barn, unge og familier i et kompleksitetsperspektiv
-
ha kunnskap om smerteuttrykk hos barn, unge og familier i krise
-
ha kunnskap om nødvendige forutsetninger for profesjonell mestring av krisesituasjoner
-
kunne reflektere over egne livserfaringer og hvordan det påvirker eget møte med barn, unge og familier i akutte kriser, herunder reflektere over personlig mestringsstil og sensitivitet
-
ha kunnskap om utfordringer forbundet med samtale med barn i akutte kriser
-
kunne reflektere over sentrale dilemmaer og grunnlaget for beslutninger som tas i akutte kriser
-
være kjent med og ha gjort erfaringer med tilnærminger som bidrar til egenmestring i akutte krisesituasjoner
-
være kjent med og ha gjort erfaringer med tilnærminger for relasjonsbygging og ivaretakelse av barn, unge og familier i akutte krisesituasjoner
-
være kjent med og ha gjort erfaringer med dialoger for tillitsbygging og samhandling med andre hjelpetjenester
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet omfatter tre samlinger av to-dager. Arbeidsform vil være kunnskapsformidling, trening, profesjonell utvikling og litteraturstudie.
Det må påregnes stor egenaktivitet, både under samlinger og i selvstudiesammenheng. Studentene må være forberedt på å arbeide med egen livshistorie og livserfaringer og med refleksjon over sin egen yrkesutøvelse.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakterer.
Annen informasjon
Kontakt EVU for mer informasjon:
Julie Pihlmann,e-post: julie.pihlmann@uia.no, tlf. 38 14 23 73
Randi Edland Kroken, e-post randi.e.kroken@uia.no, tlf. 38 14 19 56
Linda Hye, e-post: linda.hye@uia.no, tlf. 38 14 11 613