Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning
  • Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning

Forkunnskapskrav

Minimum tre års høyere utdanning (bachelorgrad) som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier eller annet relevant fagområde (jus, psykologi, spesialpedagogikk mv).
I tillegg kreves minimum 3 års praksis i barnevern etter endt utdanning, samt gjennomført og bestått eksamen i emne 1: SV-916 Veiledningspedagogikk og egen rolle som veileder.

I særlige tilfeller kan opptak foretas på grunnlag av realkompetanse.
Ved stort antall søkere vil søkere med videreutdanning i barnevernfaglige emner bli prioritert.
Det forutsettes at studentene gir veiledning til en annen fagperson i løpet av studiet.

Innhold

Emnet tar for seg barneverntjenesten i et større velferdspolitisk perspektiv, og ut ifra det ser på barneverntjenesten i et teoretisk perspektiv på læring i organisasjoner. Barnevernets verdigrunnlag slik dette kommer til uttrykk i lov om barneverntjenester og i utøvelse skal bli tematisert om knyttet til den profesjonelle dannelse. Brukerinnflytelsen i veiledning og i praksis skal være i fokus. Her vil en ta utgangspunkt i utfordringer slik veileder selv identifiserer dem i sin samtalepraksis som veileder. Emnet legger til grunn at kompetanse og dømmekraft best utvikles når det tas utgangpunkt i erfarte utfordringer for så å la disse komme i dialog med teoretiske perspektiv.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

· ha inngående kunnskap om og forståelse for problemstillinger av særlig relevans for nyutdannede/nyansatte i barneverntjenesten knyttet til:

o barnevernets mandat og lovpålagte oppgaver.

o konteksten arbeidet skal utføres i. Her nevnes spesielt forholdet til barnevernets brukere og samarbeid/samhandling med viktige samarbeidspartnere i barnevernet.

· ha god kunnskap om hva som skaper- og hva som evt. kan hindre profesjonell utvikling og læring hos nyutdannede og nytilsatte i barnevernet.

· ha god innsikt i hvordan utfordringer knyttet til håndtering av barnevernets sammensatte mandat og organisering av tjenesten kan påvirke opplevelse av mestring og handlingsevne.

  • kunne evaluere selvutvikling og kompetanse gjennom skriftlige arbeider, og kunne bistå nyansatte med slik evaluering.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav som beskriver et veiledningsopplegg for en nyutdanna eller nytilsatte. Veiledningsopplegget skal begrunnes teoretisk og være på ca 7 sider med ca 350 ord pr. side.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene varierer mellom forelesning, teoretisk fordypning, gruppearbeid, lærerledet veiledning, utprøving av veilederferdigheter i ekstern virksomhet og skriving av essay.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Innlevering av et individuelt faglig essay med en kritisk/etisk refleksjon over en hendelse fra egen veiledningspraksis. Essayet skal være på ca. 15 sider a 350 ord pr. side.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-404 – Etikk i tjenesteyting 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:25