SV-506 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, samfunnsfag
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Irene Trysnes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Innhold
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Fagspesifikk innholdsbeskrivelse
Emnet gir en fordypning i samfunnsvitenskapelig metode med fokus på å lære studentene å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Formålet med emnet er å lære studenten og utvikle faglig gode problemstillinger, og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer primær- og sekundærdata, og ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for å kunne bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid. Emnet skal gi studentene kompetansen som er nødvendig for å kunne gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Den nyutdannede læreren
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
-
Har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
ha avansert kunnskap om hvordan man utvikler faglige problemstillinger
-
ha avansert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metoder, ulike typer analyser og hva de kan bidra med
-
ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom teori og metode
-
ha avansert kunnskap om hvordan ulike metoder kan kombineres
-
ha avansert kunnskap om forskningsetikk i profesjonsforskning.
Ferdigheter
Den nyutdannede læreren
-
har innsikt i og kan anvende ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
-
kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
-
kan vurdere valgte forskningsmetoder med hensyn til problemstilling, validitet og reliabilitet
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:
-
utarbeide en samfunnsvitenskapelig empirisk anvendbar problemstilling
-
vurdere relevansen av ulike samfunnsvitenskapelige forskningsdesign og metoder for datainnsamling
Generell kompetanse
Den nyutdannede læreren
-
kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
kunne anvende sine metodekunnskaper i samfunnsfagsdidaktiske utviklingsprosjekter i skolen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærere må ha:
-
Bestått praksis i 4. studieår.
-
Godkjent prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
Godkjent obligatiorisk undervisning
Andre studenter må ha:
-
Godkjent prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
Godkjent obligatiorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, casearbeid, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et fellesskap med andre utviklingsorienterte lærere.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudie, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Skriftlig fordypningsoppgave, individuell eller i gruppe, som teller 100 %.
Gradert karakter.