Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet består av tre hoveddeler:

1) Innovasjonspolitikk: Fokus er på teorier om forholdet mellom innovasjon og politikk. Vi ser på forutsetninger for å styre og stimulere innovasjon politisk og tar også for oss historiske og samtidige eksempler på innovasjonspolitiske paradigmer og eksempler

2) Nettverksteori: I denne delen gis en introduksjon til ulike relasjonelle perspektiver på innovasjon og

samfunnsutvikling, inklusive nettverksteori, sosialkapitalteori og sosial nettverksanalyse. Det gis også en introduksjon til ulike teorier ulike teorier om styring av nettverk, nettverksstyring som innovasjonspolitisk virkemiddel og praksis, herunder regional ledelse og ledelse av regionale klynger.

3) Innovasjonspolitiske utfordringer: I denne delen av kurset ser vi på samtidige utfordringer for innovasjonspolitikken og på hvordan disse kan møtes i ulike kontekster, nasjonale som regionale.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i sentrale teorier, metoder og begreper som beskriver innovasjonspolitikken og dens effekter for virksomheter, nettverk og regioner

  • ha innsikt i hvordan og hvorfor ulike typer av innovasjonsnettverk vokser frem, hvordan de kan styres/ledes og kunne vurdere deres effekter

  • kunne reflektere kritisk over samtidige utfordringer for innovasjonspolitikken og over denne politikkens mulige effekter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle gruppedeltakere er tilstede ved presentasjon av gruppens arbeid for klassen. Godkjent muntlig fremføring for klassen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsopplegget er en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, seminarer og veiledning av innleveringsoppgaver. Forelesningene gjennomgår sentral teori og empiri. Seminarene tar for seg metode og framgangsmåte for å utarbeide paper. Nærmere informasjon vil bi gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:
Individuelt eller gruppebasert termpaper teller 40%.
4 timers individuell skriftlig eksamen teller 60%.
Nærmere informasjon vil bli gitt i
Canvas. Gradert karakter.

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SE-505 – Innovasjonspolitikk og nettverksstyring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:33:30