Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått SV-146 Fagdidaktikk i samfunnskunnskap.

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i samfunnskunnskap er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen omhandler samfunnsfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag i videregående opplæring, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske og profesjonsetiske problemstillinger står sentralt. Undervisningen er forskningsbasert og hovedområdet vil ta utgangspunkt i det fremste innen klassisk og nyere fagdidaktisk forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen dreier seg om rollen som samfunnsfaglærer i videregående skole, den flerkulturelle skolen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring fokuserer på fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier, samt ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på forskjellige nivåer og i ulike utdanningsprogram i videregående opplæring. Hovedområdet omhandler videre de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid, samt yrkesretting av fellesfaget samfunnsfag. Med utgangspunkt i studentenes fagkompetanse og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av samfunnsfagundervisning i videregående skole.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående fagdidaktisk kunnskap i samfunnsfag rettet mot trinn 11-13

  • ha inngående kunnskap om læreplanene for de ulike samfunnsfagene i videregående skole, samt kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen generelt på videregående skole

  • ha inngående kunnskap om ulike modeller og teorier for klasseledelse, relasjonsbygging og læringsmiljø

  • ha inngående kunnskap om læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i samfunnsfag på ulike trinn og utdanningsprogram i videregående skole

  • ha kunnskap om yrkesretting av fellesfaget samfunnsfag

  • ha kunnskap om samfunnsfagets rolle i det flerkulturelle samfunn, samt de muligheter og utfordringer en flerkulturell skole innebærer for samfunnsfagundervisningen

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i samfunnsfag på ulike utdanningsprogram i videregående opplæring med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap i fag og fagdidaktikk

  • med utgangspunkt i læreplanverket kunne beskrive og formidle kjennetegn på kompetanse, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, samt vurdere og dokumentere elevers kompetanse og bidra til at elever kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne ta i bruk og begrunne teknologiske hjelpemidler, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset nivå og utdanningsprogram

  • kunne fremstå som en trygg og tydelig fagperson, veileder og klasseromsleder, og kunne legge til rette for engasjement, elevmedvirkning og diskusjon

  • kunne orientere seg i fagets forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte.

 Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over og kommunisere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål

  • kunne diskutere og legitimere samfunnsfagene som skolefag og som viktige fag i forhold til overordnede opplæringsmål som abstrakt og kritisk tenkning, demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og livsmestring

  • kunne videreutvikle egen kompetanse ved å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning, samt initiere faglig-metodisk utviklingsarbeid i samarbeid med partnere både innenfor og utenfor skolen

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til samfunnsfag og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer disse dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Eksamen

4 timers skriftlig skoleeksamen med gradert karakter som teller 50%, og skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter som teller 50%.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-429 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – samfunnskunnskap 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:21