Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Dette kurset er todelt. Første del av emnet skal gi studentene en forståelse for hvordan empirisk forskning utføres med konkrete eksempler. Ulike sosiologiske studier blir gjort til gjenstand for kritisk gransking for å gi studentene en dypere forståelse av samspillet mellom teori, empiri og analytiske nivå.

Den analytiske forståelsen studentene skal tilegne seg i første del av emnet, ligger til grunn for utviklingen av studentenes kunnskaper og ferdigheter i prosjektutvikling. Emnets andre del vil vektlegge litteratursøk, kildesøking, etiske problemstillinger og prosjektdesign.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i sosiologiske analyseformer

  • forstå hvordan analyseformer kopler abstrakt teori med empirisk observasjon

  • kunne vurdere fordeler og begrensinger ved ulike tilnærminger

  • kunne anvende analyseformene på ulike problemstillinger

  • ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige prosjektdesign

  • ha kunnskap om forskningsetiske refleksjoner

  • ha oversikt over NSDs datatilbud og personvern for forsking

  • ha kunnskap om hvilke krav som blir stilt til prosjektskisse og masteroppgave i sosiologi

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse ved fremlegg av prosjektskisse

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for master i sosiologi og sosialt arbeid

Eksamen

Prosjektbeskrivelse. Karakterskala: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:19