SV-407 Strategisk kommunikasjon i samfunnsutvikling
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Oddgeir Tveiten
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Master's Programme in Global Development, Crisis and Change
- Samfunnsplanlegging, sted og prosess, masterprogram
- Samfunnskommunikasjon, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet starter med et oversiktsperspektiv og presenterer deretter fagfeltet på tre teoretiske nivå:
-
Organisatoriske aspekter ved samfunnskommunikasjon setter søkelyset på strategisk kommunikasjon i planleggings- og utviklingsarbeid.
-
Retoriske perspektiv setter søkelys på makt og påvirkningsstrategier.
-
Diskursanalytiske perspektiv setter søkelys på offentlighet og former for aktiv planleggingstrategi i ulike mediesituasjoner og media.
Eksempler og casediskusjoner vil baseres på:
-
By og regionalplanlegging (strategisk kommunikasjon både som del av planprosessen og som en utviklingsstrategi i seg selv)
-
Strategisk kommunikasjon i utviklingsfeltet
-
Strategisk kommunikasjon i miljø og klima
-
Strategisk kommunikasjon i næringsutvikling
-
Strategisk kommunikasjon i kulturfeltet
-
Strategisk kommunikasjon i kunnskaps- og forskningsformidling.
Læringsutbytte
Etter fullført eksamen skal studenten:
-
ha kunnskap om ulike sider ved medieutvikling og samfunnskommunikasjon
-
kunne anvende teorier om makt og påvirkning
-
ha innsikt i grunnleggende kommunikasjonsteori innen så vel humaniora som samfunnsvitenskap
-
kunne reflektere kritisk om samfunnsmessige virkninger av en ekspanderende kommunikasjons/ og PR industri
-
ha innsikt i en rekke konkrete eksempler av sentral relevans for faget
-
kunne diskutere og analysere sammenhengen mellom utvikling av kommunikasjonsstrategier og prosjektledelse
-
kunne knytte kommunikasjonsstrategi til planleggings- og utviklingsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid (godkjent/ikke godkjent).
Undervisnings- og læringsformer
Hel- og halvdagssamlinger basert på forelesninger, gruppediskusjoner, ekskursjoner og aktiv bruk av gjester fra medieinstitusjoner og informasjonsvirksomheter.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
-
Mappeevaluering som utgjør 60% av endelig karakter. Nærmere informasjon om hva som inngår i mappen gis i Canvas.
-
3 dagers individuell hjemmeeksamen som teller 40% av endelig karakter.
Gradert karakter A-F i begge deleksamenene.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ST-411 – Forvaltning og informasjonsledelse | 10 |
ST-411 – Kommunikasjonsstrategi og praktisk informasjonsarbeid | 10 |