Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet fokuserer på samarbeid på tvers av profesjoner, etater og sektorer. Søkelyset rettes mot barrierer og muligheter for å utvikle et mer helhetlig og differensiert tjenestetilbud overfor forskjellige brukergrupper. Det omfatter ulike forståelser av møter mellom profesjoner og arbeidskulturer og ulike former for samhandling med brukere. Emnet gir kunnskap som kan bidra til å etablere, videreføre og forsterke samarbeid i tjenestetilbudene.

Sentrale tema:

  • Teorier om profesjoner og profesjonssystemet

  • Endringsprosesser i offentlig velferdssektor

  • Samarbeid og samordning på tvers av fag, forvaltningsgrenser- og -nivå med utgangspunkt i en offentlig velferdssektor i endring

  • Sammenhenger mellom kunnskap, ansvar og makt hos ulike faggrupper

  • Tverrprofesjonelle samarbeidsformer og tiltaksarbeid i praksis

  • Samspill mellom offentlige og private aktører

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende teorier og perspektiver på sosial endring relatert til profesjonssystemet, tverrprofesjonelt og interorganisatorisk samarbeid

  • kunne bruke ulike analytiske perspektiver på organisasjoners virkefelt og samspill relatert til profesjoner og andre yrkesutøvere, på mikro-, meso- og styringsnivå

  • ha innsikt i ulike forhold som kan hemme eller fremme samarbeid på tvers av profesjoner, etater og tjenester

  • kunne identifisere behovet for sammenhengende og helhetlige tjenestetilbud på tvers av organisasjoner og sektorer

  • ha evne til kritisk refleksjon rundt profesjoners rolle og den enkelte bruker og brukergruppers styring av tjenestetilbudet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent prosjektoppgave skrevet i gruppe på 3-4 studenter.

Oppgavens lengde er ca. 25 sider eller ca. 10 000 ord.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for master i sosiologi og sosialt arbeid

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:17