Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet skal sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt begynneropplæring i faget. Et sentralt formål med samfunnsfaget i skolen er å medvirke til elevenes forståelse for og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier og likestilling, og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse. Emnet gir en innføring i sentrale tema innenfor fagområdet samfunnskunnskap slik som sosialisering, samfunn, kultur, samiske forhold, flerkulturelle samfunn, menneskerettigheter, sentrale samfunnsinstitusjoner, maktforhold, demokrati og deltakelse. Kunnskap om vold og overgrep mot barn og tverrprofesjonelt samarbeid behandles også i emnet.

Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle et bevisst og reflektert forhold til sin lærerrolle. Samfunnsfag er et sentralt dannelsesfag, og emnet vil fokusere på å utvikle en bred forståelse for forholdet mellom mennesker, samfunn og natur, - også sett i historisk og globalt perspektiv. Emnet vil søke å bygge kunnskap som setter studentene i stand til å planlegge og gjennomføre undervisning som utfordrer elevene og fremmer deres samfunnsbevissthet, engasjement og interesse for faget.

Faget i praksis

Gjennom hele emnet benyttes den aktuelle fagkunnskapen til å foreta didaktiske refleksjoner. Faglige diskusjoner og praktiske øvelser anvendes for å utvikle forståelse for fagets egenart og kunne benytte fagkunnskapen på en måte som fremmer barn og unges holdningsdannelse, engasjement og læring. I praksisperioden skal studentene arbeide med fagdidaktisk planlegging av undervisning i samfunnsfag med særlig vekt på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og på å prøve ut ulike arbeidsmåter i faget.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha:

  • kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barneårene
  • kunnskap om familie og nære fellesskap, om ulike kulturer og om det flerkulturelle samfunn
  • kunnskap om samisk kultur og om samenes situasjon som urfolk
  • kunnskap om menneskerettigheter generelt og om barns rettigheter spesielt
  • kunnskap om vold og overgrep mot barn og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kunnskap om lokale, regionale og nasjonale samfunnsinstitusjoner
  • kunnskap om demokrati og maktforhold i samfunnet
  • kunnskap om politisk og økonomisk deltakelse og kjenne til hva som kjennetegner barns deltakelse og forbruk
  • kunnskap om hvordan globaliseringen påvirker forholdet mellom mennesker, samfunn og natur
  • kunnskap om sentrale samfunnsfaglige tenkemåter og metoder.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og grunnleggende ferdigheter i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kunne tilrettelegge for begynneropplæring i samfunnsfag tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov
  • kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kunne arbeide med grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag
  • kunne anvende og veilede elever i grunnleggende samfunnsfaglige metoder
  • kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kunne lede elever i selvstendig arbeid med samfunnsfaglige tema
  • kunne arbeide med samfunnsverdier og holdninger og gjennom undervisningen bidra til å fremme elevenes engasjement og interesse for faget
  • kunne legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper.

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kunne kommunisere og samarbeide med barn, foresatte og kolleger med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kunne reflektere kritisk over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • ha yrkesetisk kompetanse
  • ha innsikt i barns forståelse av seg selv og samfunnet, og av sin rolle i samfunnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart. Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Grunnskolelærerstudenter må ha: Bestått praksis. Andre studenter må ha: Bestått fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Undervisnings- og læringsformer

2 uker fagpraksis inngår i emnet. Undervisningen for øvrig vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, fagdidaktiske refleksjoner, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 10 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Emnet forventes å ha et arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav for enkeltemnestudenter Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Muntlig eksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 15
SV-142 – Samfunnsfag 1: Innføring i samfunnskunnskap og fagdidaktikk, trinn 1-7 12
SV-147 – Innføring i politikk, samfunnsteori og metode 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:13