Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt opplæring i samfunnsfag i grunnskolen. Formålet med samfunnsfaget i skolen er blant annet å utvikle elevenes bevissthet om at de inngår i en historisk sammenheng og at kollektive og individuelle valg i fortid og nåtid påvirker fellesskapet og egen livssituasjon. Blant annet skal elevene også utvikle bevissthet om sammenhengene mellom produksjon og forbruk, og kunne vurdere konsekvensene av ressursbruk på miljøet og en bærekraftig utvikling.

Emnet tar for seg menneskets historie fram til i dag, og fokuserer på historiske konflikter, utvikling og samfunnsendring på nasjonalt og globalt nivå. I geografi vektlegges nasjonal og lokal naturgeografi med fokus på ulike landskapsformer, naturgrunnlag, klima og næringsveier, samt samfunnsendringer knyttet til bosetting og miljø. Gjennom arbeidet med geografiske områder og utvalgte historiske epoker og hendelser, vil emnet fokusere på forståelsen av samspillet mellom mennesker, samfunn og natur i historisk og geografisk perspektiv.

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

 

  • ha kjennskap til hovedtrekkene i global historie fra den eldste bosetting til ca. 1800

  • ha kunnskap om hovedlinjene i Norges historie frem til ca. 1800

  • ha kjennskap til lokal- og regional historie og kunnskap om hvordan denne kan brukes i grunnopplæringen

  • ha kunnskap om samenes historie

  • ha kunnskap om landskapsformer i Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i grunnopplæringen

  • ha kunnskap om naturgrunnlaget og næringsveier nasjonalt og lokalt

  • ha kunnskap om nasjonale bosettingsmønstre og miljø

  • ha kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse.

 

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

 

  • kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kunne bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter.

 

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

 

  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning

  • kunne reflektere kritisk over egen praksis og oppdatere seg faglig

  • ha innsikt i barns forståelse av historie og geografi.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tre godkjente arbeidskrav. Ett av arbeidskravene i emnet skal være relatert til praksis. Ett av arbeidskravene i emnet skal også kunne benyttes som del av bacheloroppgave. Dette arbeidskravet skal ha et fagdidaktisk tema.

Undervisnings- og læringsformer

Utdanningen er samlingsbasert. Undervisningen være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, fagdidaktiske refleksjoner, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, osv.

Nærmere beskrivelse av andre arbeidskrav vil bli gitt gjennom Universitetets læringsplattform ved semesterstart.

Emnet forventes å ha et arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

48 timers individuell hjemmeeksamen med gradert karakter som teller 60 % av endelig karakter.

4 timers individuell skoleeksamen med gradert karakter som teller 40 % av endelig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-141 – Samfunnsfag 1: Innføring i historie og geografi, trinn 1-7 12
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:11