Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt opplæring i samfunnsfaget. Et sentralt formål med samfunnsfaget i skolen er å medvirke til elevenes forståelse for og oppslutning om grunnleggende menneskerettigheter, demokratiske verdier og likestilling, og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse. Emnet gir en innføring i sentrale tema innenfor fagområdet samfunnskunnskap slik som sosialisering, samfunn, kultur, menneskerettigheter, sentrale samfunnsinstitusjoner, maktforhold, demokrati og deltakelse.

Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle et bevisst og reflektert forhold til sin lærerrolle. Samfunnsfag er et sentralt dannelsesfag, og emnet vil fokusere på å utvikle en bred forståelse for forholdet mellom mennesker, samfunn og natur, - også sett i historisk og globalt perspektiv. Emnet vil søke å bygge kunnskap som setter studentene i stand til å planlegge og gjennomføre undervisning som utfordrer elevene og fremmer deres samfunnsbevissthet, engasjement og interesse for faget.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha:  

  • kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barneårene

  • kunnskap om familie og nære fellesskap, om ulike kulturer og om det flerkulturelle samfunn

  • kunnskap om menneskerettigheter generelt og om barns rettigheter spesielt

  • kunnskap om lokale, regionale og nasjonale samfunnsinstitusjoner

  • kunnskap om demokrati og maktforhold i samfunnet

  • kunnskap om sentrale samfunnsfaglige tenkemåter og metoder

  • kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagsdidaktikk.

 

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:  

  • kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kunne arbeide med grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag

  • kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

  • kunne legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper.

 

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:  

  • kunne kommunisere og samarbeide med barn, foresatte og kolleger med ulik sosial og kulturell bakgrunn

  • kunne reflektere kritisk over egen praksis og oppdatere seg faglig

  • ha yrkesetisk kompetanse

  • ha innsikt i barns forståelse av seg selv og samfunnet, og av sin rolle i samfunnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tre godkjente arbeidskrav. Ett av arbeidskravene i emnet skal være relatert til praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Utdanningen er samlingsbasert. Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, fagdidaktiske refleksjoner, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner osv.

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Universitetets læringsplattform ved semesterstart.

Emnet forventes å ha et arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6-timers skriftlig skoleeksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-142 – Samfunnsfag 1: Innføring i samfunnskunnskap og fagdidaktikk, trinn 1-7 12
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:11