Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i samfunnskunnskap er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen omhandler fagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag på ungdomstrinnet, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen dreier seg om rollen som samfunnsfaglærer på ungdomstrinnet, den flerkulturelle skolen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring fokuserer på fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Hovedområdet behandler videre de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid, samt ulike læremidler som egner seg på ungdomstrinnet. Med utgangspunkt i studentenes faglige kompetanse i samfunnsfag og innsikt i fagets didaktikk vil hovedområdet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av samfunnsfagundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

 Etter fullført emne skal studenten:

  • ha fagdidaktisk kunnskap i samfunnsfag rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om læreplanen i samfunnsfag, samt gjeldende lov- og planverk for ungdomstrinnet

  • kunne legitimere samfunnsfaget som skolefag og som et viktig fag for demokratisk dannelse

  • ha kunnskap om klasseledelse og viktigheten av gode relasjoner og motiverende læringsmiljø

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i samfunnsfag rettet mot ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om ungdomskultur, om ungdoms utvikling og deres politiske bevissthet og interesse for faget.

  • ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne ta i bruk sine faglige og fagdidaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i samfunnsfag på ungdomstrinnet

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål på ulike taksonomiske nivå

  • kunne beskrive og formidle kjennetegn på kompetanse, samt vurdere og dokumentere elevers kompetanse

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset ungdomstrinnet

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler og læringsarenaer i undervisningen tilpasset ungdomstrinnet.

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

  • inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og nyttiggjøre seg sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis ute i skolen

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til samfunnsfag og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs, og i veiledning.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Eksamen

4 timers skriftlig skoleeksamen med gradert karakter som teller 70 % og skriftlig oppgave (forskningsdesign) med gradert karakter som teller 30%.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-429 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – samfunnskunnskap 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:10