Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i samfunnskunnskap er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen omhandler fagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag på ungdomstrinnet, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.

 

Elevkunnskap og lærerrollen dreier seg om rollen som samfunnsfaglærer på ungdomstrinnet, den flerkulturelle skolen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.

 

Undervisning og læring fokuserer på fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Hovedområdet behandler videre de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid, samt ulike læremidler som egner seg på ungdomstrinnet. Med utgangspunkt i studentenes faglige kompetanse i samfunnsfag og innsikt i fagets didaktikk vil hovedområdet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av samfunnsfagundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha fagdidaktisk kunnskap i samfunnsfag rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om læreplanen i samfunnsfag, samt gjeldende lov- og planverk for ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om klasseledelse og viktigheten av gode relasjoner og læringsmiljø

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i samfunnsfag rettet mot ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om ungdomskultur, om ungdoms utvikling og deres politiske bevissthet og interesse for faget.

  • ha kunnskap om fagets rolle og plass i det flerkulturelle samfunn

  • kunne legitimere samfunnsfaget som skolefag og som et viktig fag for demokratisk kunnskap

 

Ferdigheter

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne ta i bruk sine fagdidaktiske kunnskaper i samfunnsfag på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i samfunnsfag på ungdomstrinnet basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i faget

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne beskrive og formidle kjennetegn på kompetanse, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, samt vurdere og dokumentere elevers kompetanse og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset ungdomstrinnet

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler og læringsarenaer i undervisningen tilpasset ungdomstrinnet.

 

Generell kompetanse

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til samfunnsfag og lærerrollen vil stå sentralt.

 

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

 

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

 

Studenter som tar samfunnskunnskap som fag 2 (årsstudium) skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk.

 

Studenter som tar samfunnskunnskap som fag 1 (masterfag) skal levere en skriftlig praksisrelatert oppgave (gjennomføres som forberedelse til praksis).

 

Studentene skal ha seks ukers praksis.

 

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

4 timers skriftlig skoleeksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:09