Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tar for seg menneskets historie fram til i dag, og fokuserer på historiske konflikter, utvikling og samfunnsendring på nasjonalt og globalt nivå. Tematisk gir emnet en innføring i blant annet den franske og russiske revolusjon, den amerikanske borgerkrig og sentrale epoker og hendelser fra Norges historie fra siste istid frem til i dag.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • ha kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sapmi og verden fra antikken til i dag

  • ha kjennskap til hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid

  • ha kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk

  • kjenne til undervisningspraksis og -utfordringer i faget på 5-10 trinn

  • ha kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår

  • ha kjennskap til sentrale teorier og metoder i fagområdene

  • ha kjennskap til sentrale kilder i fagområdene og kritisk vurdering av disse

 

FERDIGHETER

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen

  • kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler

  • kunne beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden

  • kunne reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i historiefaget

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning

  • kunne forstå aktuelle samfunnsfaglige spørsmål i historisk perspektiv

  • ha innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

  • ha yrkesetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt i Canvas 

Grunnskolelærerstudenter: Bestått praksis. Andre studenter: Bestått didaktisk arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Tre uker fagpraksis med veiledning inngår i emnet.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer

Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Til orientering: SV-137 bytter semester fra vår til høst, fra og med høsten 2015. Det betyr at emnet undervises siste gang som vår-emne våren 2015 og første gang som høst-emne høsten 2015. Vårsemesteret 2015 vil det bli noe samkjøring med SV-141.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1.
En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

48 timers hjemmeeksamen og 4-timers skriftlig skoleeksamen. Hver eksamen teller 50 % og begge eksamener må være bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-116 – Konflikt, krig, terrorisme og fred 10
SV-129 – Samfunnsfag 1: Historie, samfunnskunnskap og didaktikk, GLU 5-10 7.5
SV-131 – Samfunnsfag 2: Historie, samfunnskunnskap og didaktikk, GLU 5-10 7.5
SV-148 – Innføring i historie og geografi 7
SV-216 – Endringsprosesser og ressursfordeling i det globale samfunn 7
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:08