Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Formålet med emnet er å gi studentene en innføring i sosiologisk forståelse og tankemodeller, herunder grunnleggende sosiologisk teori og perspektiver som kontekstualisme, interaksjonisme, individualisme og funksjonalisme. Emnet viser hvordan ett og samme fenomen kan forklares med ulike perspektiver.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

•ha kunnskap om grunnleggende sosiologiske perspektiver og teorier

•kunne anvende grunnleggende sosiologiske begreper

•ha kunnskap om sosial endring og sosiale skillelinjer i samfunnet

•ha forståelse for sosiologiske teoriers relevans for profesjonell virksomhet i ulike velferdstjenester som for eksempel skole, NAV og barnevern

Vilkår for å gå opp til eksamen

Disiplinstudentene må ha godkjent et arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst om i Canvas.

For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er godkjent. I dette emnet erstatter praksis det ordinære arbeidskravet for lektorstudentene.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskravet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-120 – Sosiologiske emner 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:33:14