Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

I dette emnet vil studentene få kunnskap om hvordan helsetjenestene i Norge er bygd opp, bioingeniør som profesjon og relevante lover, forskrifter og avtaler som er vesentlige for yrkesutøvelsen. Etter en grunnleggende innføring i etikk vil studenten opparbeide kunnskap og refleksjonsferdigheter innen profesjonsetikk, forskningsetikk og utvalgte temaer i medisinsk etikk. Studenten vil også få innføring i kommunikasjonsteori med tilhørende øvelser. I forskningslære vil det være fokus på kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne:

  • gjøre rede for hvordan helsetjenesten i Norge er bygd opp og kjenne til relevante lover, forskrifter og avtaler som ligger til grunn for tjenestene.

  • beskrive hva som kjennetegner en profesjon og ha kunnskap om bioingeniørens rolle innen helsetjenestene.

  • beskrive grunnleggende teorier og begreper innen etikk

  • kunne gjenkjenne etiske problemstillinger og benytte refleksjonsverktøy for å analysere og vurdere dem

  • kjenne de yrkesetiske retningslinjene for bioingeniører og kunne reflektere rundt disse

  • ha noe kjennskap til medisinsk etikk

  • ha kunnskap om kommunikasjonsteori og kunne bruke dette i kommunikasjon med ulike typer brukere og grupper

  • ha kjennskap til kvalitative og kvantitative vitenskapelige arbeidsmetoder, med vekt på ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt arbeids- og skriveteknikker

  • kunne gjøre rede for viktige krav innen forskningsetikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

 

To dagers punktpraksis må være godkjent og oppgave i kommunikasjon må være bestått. Se canvas for mer informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, gruppearbeid/diskusjoner, seminar og todagers punktpraksis på sykehus.

Arbeidsomfanget tilsvarer 270 timer (inkl. undervisning og egenstudie), jfr. forskrift om studier og eksamen ved UiA §13. Det er obligatorisk fremmøte til deler av undervisningen. Detaljer gis ved semesterstart og informasjon vil bli publisert i Canvas.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave teller 25 prosent. Gradert karakter.

4 timers skriftlig, individuell eksamen teller 75 prosent. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-114 – Samfunnsvitenskapelige- og humanistiske emner 10
ML-211 – Bioingeniøren og samfunnet 8
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:06