Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Barns utvikling, lek og læring

Innhold

Kunnskapsområdet omfatter barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, barns språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Disse utviklingsområdene er viktige for barns lek og læring og er avgjørende for at barn kan utvikle relasjoner til andre mennesker og fungere sosialt i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati. Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse og belyser temaer knyttet til de yngste barna og overgangen barnehage og skole/skolefritidsordning.

Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Dette skal bidra til kompetanse i å lede og skape varierte språk-, tekst- og matematikkmiljøer som ivaretar barnehagens rolle som kulturbærer, kulturfornyer og tradisjonsformidler. Kunnskapsområdet skal også ivareta barns rett til kulturskaping og medvirkning i utvikling av barnehagens innhold.

Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene norsk, matematikk og pedagogikk. Praksis er integrert i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om 0-6-åringers matematiske utvikling, muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

  • har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

  • har kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking

  • har kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter

  • har kunnskap om barnekultur, med hovedvekt på toddlerkulturen

  • har kunnskap om ansvar og rutiner knyttet til overganger, med særskilt fokus på overgangen fra barnehage til skole/skolefritidsordning

  • har kunnskap om hvordan improvisasjon kan inngå i pedagogisk arbeid og ledelse

FERDIGHETER

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling

  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for utforsking av matematikk, språk, fortelling og høytlesing, samt sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv

  • kan veilede, inspirere og lede barn, og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk

  • kunne veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger

  • har profesjonsfaglig digital kompetanse

  • kan utvise digital dømmekraft og vurdere barnekulturelle produkter, som for eksempel barnelitteratur og pedagogiske verktøy

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk

  • kan drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

  • er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling

  • har en kritisk og bevisst holdning til hvordan anerkjenning utøves i en pedagogisk virksomhet

  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav og semesterets praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Emnet har et krav om 70 % frammøte for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Kunnskapsområdet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige framlegg og skriftlige studentarbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 800 timer fordelt på to semestre.

I arbeidet med kunnskapsområdet inngår praksis i barnehage og skole, i alt 35 dager. 5 dager brukes til praksis med fokus på overgangen barnehage-skole.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Hjemmeeksamen i matematikk, 48 timer, individuell, teller 1/3 (høst).

Mappeeksamen i norsk, tre mappetekster (hvor to sensureres og vektes likt), individuell, teller 1/3 (vår).

Muntlig eksamen i norsk og pedagogikk, individuell, teller 1/3 (vår).

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
STM102G – Språk, tekst og matematikk 23
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:33:10