Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

  • Styringsmuligheter og begrensninger i offentlig sektor

  • Hvordan beveger styringsideer/verktøy seg fra en organisasjon/land til et annet?

  • Strategi i offentlig sektor: Fra planstyring til scenarier og utopier

  • Verktøykassen: Hva kan vi vise til?

  • Gir ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi oss kun nye (positive) styringsmuligheter eller kan vi også skimte fallgruver

  • Hvorfor mislykkes så mange i tilknytning til realisering av nye styringsverktøy?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha opparbeidet seg kunnskap om utviklingen fra Public administration - New Public Managment - New Governance når det gjelder oppfatninger av hva som er god styring

  • Være i stand til å foreta en begrepsmessig avklaring av styringsbegrepet

  • Kunne belyse og forstå de styringsmulighetene som ligger innbakt i vårt politiske system

  • Være i stand til å kunne beskrive og forstå sterke og svake sider ved kjente styringsverktøy som benchmarking, strategi, kvalitetsstyring, partnerskap og kontraktsstyring

  • Kunne foreta en strategianalyse med utgangspunkt i et gitt case

  • Ha kunnskap om evalueringskriteriene for å kunne vurdere ulike typer av styringsverktøy

  • Ha kjennskap til iverksettingsutfordringer knyttet til det å realisere styringsverktøy i offentlig sektor

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidsoppgaver kreves for å gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner av gruppearbeid.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Tilsvarende opptakskrav som for master i statsvitenskap og ledelse

Eksamen

5 timer individuell skriftlig eksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:01