SRE101 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Eva Mila Lindhardt
- Henny Solfrid Fiskå Hägg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
Innhold
Kunnskapsområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et demokratisk samfunn. Det vektlegger også barnehagen som aktør i det lokale nærmiljø og samfunn, der det pedagogiske arbeidet utformes i tråd med nasjonale og lokale forutsetninger. Området fokuserer videre på etikk, ulike religioner og livssyn og deres fortellinger og praksiser. Det skal gi studentene kompetanse til å drive holdningsskapende arbeid i barnehagen og sette barn i stand til å være deltakere i et flerkulturelt samfunn. Kunnskapsområdet behandler også samenes historie og skal gi kjennskap til religiøse aspekter ved samisk kultur. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE og pedagogikk.
Læringsutbytte
Studenten
-
har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
-
har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
-
har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
-
har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenking og etisk veiledning
-
har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
FERDIGHETER
Studenten
-
kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
-
kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
-
kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
-
kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
-
kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
-
har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
-
kan samarbeide med barns foresatte
-
kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
-
har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen
Praksis og et prosjektarbeid knyttet til de to fagområdene Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi i barnehagens rammeplan, må være bestått. Hver student skal gjennomføre et fagforedrag for personalgruppen i egen barnehage. I tillegg må andre obligatoriske arbeider som fremgår av oversikt utlevert ved semesterstart være bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner.
Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen med digital innlevering. Det gis gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SRE100D – Samfunn, religion, livssyn og etikk | 20 |