SRE100G Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Anette Ringen Rosenberg
- Eva Mila Lindhardt
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Kunnskapsområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et demokratisk samfunn. Området har tyngdepunkt i at studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barna, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet, herunder politiske strukturer. Det vektlegger barnehagen som aktør i det lokale nærmiljø og samfunn, der det pedagogiske arbeidet utformes i tråd med nasjonale og lokale forutsetninger. Området fokuserer videre på etikk, ulike religioner og livssyn og deres fortellinger og praksiser. Det skal gi studentene kompetanse til å drive holdningsskapende arbeid i barnehagen og sette barn i stand til å være deltakere i et bærekraftig og flerkulturelt samfunn. Kunnskapsområdet behandler også samenes historie og skal gi kjennskap til religiøse aspekter ved samisk kultur. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene Samfunnsfag og Religion, livssyn og etikk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
-
har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraft, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
-
har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
-
har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om jødedom, islam, buddhisme, Jehovas vitner og andre livssyn, samt om filosofi, etisk grunnlagsteori og barns moralske utvikling
-
har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
-
har kunnskap om barnehagen som organisasjon, og om profesjonsutøvere som aktører i organisasjonen
FERDIGHETER
Studenten
-
kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
-
kan ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet
-
kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
-
kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet legge til rette for markering av høytider og merkedager
-
kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
-
kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
-
kan orientere seg i det barnehagepolitiske landskap
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
-
har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
-
kan samarbeide med barns foresatte
-
kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent
-
deltagelse i obligatorisk undervisning (minimum 70% oppmøte)
Studentene må ha bestått
-
praksis
-
arbeidskrav knyttet til praksis
-
prosjektarbeid høst og vår
-
andre arbeidskrav
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer, gruppearbeid og prosjektarbeider. Arbeidet med kunnskapsområdet er også knyttet opp til praksis. I praksisperioden skal studentene fokusere mest på læringsutbytteformuleringene under Ferdigheter. Studenten vil blant annet ha lederdager der det blir gitt oppgaver knyttet til kunnskapsområdet generelt og ferdighetsmålene spesielt. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.
Studentevaluering
Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
-
Individuell oppgave i høstsemesteret som bygger på prosjektarbeid og praksis.
Oppgaven teller 40 % av samlet karakter. Gradert karakter. -
5 timer individuell skriftlig eksamen. Denne teller 60 % av samlet karakter. Gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SRE100K – Samfunn, religion, livssyn og etikk | 20 |