SPA402 Fagdidaktikk i spansk, del 2, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eli-Marie Danbolt Drange
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Spansk/Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Spansk/NorskForkunnskapskrav
SPA112
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i spansk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp spanskfaget som skolefag i videregående opplæring, samt refleksjon rundt det spanske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket for videregående skole og refleksjon rundt fagdidaktisk forskning er også sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier relatert til undervisning i spansk på trinn 11-13. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i spansk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Studentene får kjennskap til ulike læremidler og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av spanskundervisning på trinn 11-13.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
-
kjenne til Læreplanen i fremmedspråk og hvordan den tilpasses spanskfaget på trinn 11-13
-
ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i spanskfaget rettet mot trinn 11-13
-
ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i spanskfaget på trinn 11-13
-
ha inngående kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i spanskfaget
-
ha inngående kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring
-
ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for spanskundervisningen
-
ha avansert metodisk kunnskap
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og spanskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 11-13
-
kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i spanskfaget på trinn 11-13
-
kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i spansk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere spanskundervisning på trinn 11-13
-
kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 11-13
-
kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 11-13
-
kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte
-
kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid
-
kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne reflektere og diskutere fagdidaktisk forskning generelt og i spanskfaget spesielt
-
kunne formidle fagdidaktiske problemstillinger som er relevante for spanskfaget
-
videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
ha et reflektert forhold til sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og hvordan denne kan utvikles videre
-
inneha en profesjonell holdning og kunne kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
-
ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.
-
Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.
Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Emnet har to deleksamener: En semesteroppgave (på ca. 3500 ord) med gradert karakter og en skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter. Begge deleksamenene teller 50 % av den endelige karakteren, og begge må være bestått for å få gyldig karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SPA401 – Fagdidaktikk i spansk, del 2 | 7.5 |
SPA100 – Fagdidaktikk i spansk | 7.5 |
SPA107 – Fagdidaktikk i spansk PPU - ettfagsvarianten | 7.5 |
SPA400 – Fagdidaktikk i spansk, del 2 (for trinn 8-13) | 7.5 |
SPA403 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Spansk | 7.5 |