SPA112 Fagdidaktikk i spansk, del 1, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eli-Marie Danbolt Drange
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Spansk/Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Spansk/NorskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i spansk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp spanskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det spanske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, variasjon, tilpassing og vurdering av undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om spanskfagets egenart
-
kjenne til Læreplanen i fremmedspråk, nivå 1, og hvordan den tilpasses spanskfaget
-
ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i spanskfaget rettet mot trinn 8-10
-
ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i spanskfaget på trinn 8-10
-
ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i spanskfaget
-
ha kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring
-
ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk
-
ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i spansk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser
-
kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og spanskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10
-
kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i spanskfaget
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere spanskundervisning på trinn 8-10
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10
-
kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 8-10
-
kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling
-
kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere rundt fagdidaktiske problemstillinger generelt og i spanskfaget spesielt
-
inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
-
kunne utvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning
-
kunne utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
-
ha forskningsetisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
-
Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.
Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Skriftlig oppgave (forskningsdesign). Vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Begge deleksamenene må være bestått for å få gyldig karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SPA107 – Fagdidaktikk i spansk PPU - ettfagsvarianten | 15 |
SPA111 – Fagdidaktikk i spansk, del 1 | 7.5 |
SPA100 – Fagdidaktikk i spansk | 7.5 |
SPA110 – Fagdidaktikk i spansk, del 1 (for trinn 8-13) | 7.5 |
SPA403 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Spansk | 7.5 |