SPA111 Fagdidaktikk i spansk, del 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eli-Marie Danbolt Drange
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk/spansk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk/spanskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i spansk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp spanskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det spanske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, variasjon, tilpassing og vurdering av undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om spanskfagets egenart
-
kjenne til Læreplanen i fremmedspråk, nivå 1, og hvordan den tilpasses spanskfaget
-
ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i spanskfaget rettet mot trinn 8-10
-
ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i spanskfaget på trinn 8-10
-
ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i spanskfaget
-
ha kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i spansk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser
-
kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og spanskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10
-
kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i spanskfaget
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere spanskundervisning på trinn 8-10
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10
-
kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 8-10
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere rundt fagdidaktiske problemstillinger generelt og i spanskfaget spesielt
-
inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
-
kunne utvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse
-
være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning
-
kunne utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
For studenter som har valgt spansk som fag 1: Bestått presentasjon av undervisningsopplegg
-
For studenter som har valgt spansk som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt spansk som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt spansk som fag 1 skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/Ikke bestått.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SPA112 – Fagdidaktikk i spansk, del 1, ettfagsvariant | 7.5 |
SPA100 – Fagdidaktikk i spansk | 7.5 |
SPA107 – Fagdidaktikk i spansk PPU - ettfagsvarianten | 7.5 |
SPA110 – Fagdidaktikk i spansk, del 1 (for trinn 8-13) | 7.5 |