Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Spansk

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningen på emnet forutsetter forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 fra videregående skole og nivå B1 ifølge Det felles europeiske rammeverket for språk. Det vil være svært arbeidskrevende å følge emnet uten forkunnskaper.

Innhold

Emnet gir en innføring i moderne, spanskspråklig litteratur og kultur. Studentene skal arbeide med et utvalg tekster i ulike sjangere, med hovedvekt er på det 20. århundret. Studiet skal gi innsikt i sentrale tema og problemstillinger i spanskspråklig litteratur og kultur. Det legges vekt på at studentene skal utvikle en analytisk forståelse for tekstenes egenart, og deres historiske og kulturelle kontekst. Studentene skal også oppøve evnen til å forholde seg til fagstoff på en selvstendig måte.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene ha kunnskap om

  • moderne spanskspråklig litteratur

  • grunnleggende litterær analyse

  • de litterære tekstenes historiske og kulturelle kontekst

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • analysere litterære tekster og andre kulturuttrykk på en reflektert måte

  • sette de litterære tekstene inn i en historisk- og kulturell sammenheng

  • bruke grunnleggende litterær terminologi på spansk

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • innhente informasjon om relevant fagstoff på spansk

  • analysere fagstoff på en selvstendig og kritisk måte

  • presentere faglige problemstillinger som inngår i emnet på en forståelig og strukturert måte

  • beherske ulike akademiske sjangre muntlig og skriftlig på spansk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått arbeidsmappe med obligatoriske aktiviteter. Aktivitetene beskrives nærmere i semesterplanen.

Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (70%).

Disiplinstudenter må i tillegg bestå en prosjektoppgave.

Studenter i lektorutdanningen må i tillegg bestå praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, workshops og gruppearbeid. Studentaktive arbeidsformer og bruk av digitale ressurser for læring. For studenter på lektorutdanning for trinn 8-13. Studentenes aktive deltakelse i praktiske øvelser er nødvendig for å utvikle gode språkkunnskaper, derfor er det obligatorisk deltakelse i deler av emnet. Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Eksamen

Eksamen består av en skoleeksamen på 3 timer (teller 40%), samt en mappevurdering (teller 60%). Karakteren blir satt på grunnlag av både innhold og språk. Gradert karakter.

Skoleeksamenen tar utgangspunkt i obligatoriske oppgaver knyttet til pensumtekstene. Til mappevurderingen velger studentene ut de to obligatoriske oppgavene som de arbeider videre med, og leverer i en eksamensmappe.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:57