Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Opptakskravet er det samme som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid eller de tre første årene i masterprogram i barnevern.

Innhold

I emnet fokuseres det på profesjonell utvikling i sosialt arbeid. Det legges særlig vekt på forståelse av hvordan sosialarbeidere kan bidra til å bedre klienters situasjon. Det legges til rette for reflekterende prosesser. Utforsking av erfaringer og fortellinger brukes som metodisk innfallsvinkel. Hensikten er at studentene skal utvikle en dypere forståelse av samspillet mellom teori, empiri og analytisk nivå. Den analytiske forståelsen skal bidra til å styrke studentenes kunnskaper og ferdigheter med tanke på å utvikle et eget prosjekt som har relevans for masteroppgaven i andre studieår. Kunnskap om profesjonelles forståelse av klienters situasjon står sentralt. Likeledes kunnskap om rammer og styringsregimers betydning.

 

Sentrale temaer:

 

  • Forholdet mellom innlevelse, forståelse og anvendelse i profesjonell utvikling.

  • Utvikling av relasjoner i praksis gjennom samarbeidsforskning og praksisforskning

  • Lærende organisasjoner og utviklingsarbeid

  • Narrativenes potensial og narrativ etikk

  • Den profesjonelle samtalen som et utviklingsområde med relevans for det kvalitative forskningsintervju.Klienter som medvirkere i kunnskaps- og tjenesteutvikling

  • Verdibevissthet i sosialt arbeid.

  • Dømmekraft og etisk refleksjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

 • ha inngående kjennskap om hva som fremmer og hemmer profesjonell utvikling

• ha solide etiske kunnskaper og kunne reflektere selvstendig over etiske utfordringer

• kunne anvende kunnskap om ulike tilnærminger for utvikling av profesjonelle, tjenester, organisasjonen og faget på avansert og selvstendig vis

• kunne anvende sin kunnskap om profesjonell utvikling på ulike nivå i sosialt arbeid på avansert og selvstendig vis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav

 

  • Alle studentene skal lese en masteroppgave, diskutere denne med andre studenter

  • Alle skal kort presentere innledende ideer om tema og problemstilling

  • Alle skal presentere sin prosjektskisse med bakgrunn i valg av tema og problemstilling

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell oppgave som skal være en prosjektbeskrivelse som tar utgangspunkt i en konkret situasjon som gjøres til gjenstand for refleksjon og teoretisk analyse, og der det skisseres hvordan situasjonen skal undersøkes videre. Oppgaven arbeides med gjennom hele vårsemesteret. Nærmere informasjon om krav til oppgaven publiseres i Canvas. Omfang ca. 6500 ord. Gradert karakter A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid 10
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling 10
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis 5
SO-404 – Etikk i tjenesteyting 5
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:51