Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innhold

Emnets innhold kan deles i to hoveddeler, grunnlagsetikk og sosialt arbeids etikk. 

Når det gjelder grunnlagsetikken, vil følgende områder være sentrale:

  • Innføring i ulike etiske retninger, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dygdsetikk og diskursetikk

  • Relasjonsetikk med utgangspunkt i tenkningen til K. Løgstrup, M. Buber og E. Levinas vil få særlig oppmerksomhet

  • Menneskesyn

  • Etisk refleksjon

 Når det gjelder sosialt arbeids etikk, vil følgende temaer være sentrale:

  • Sosialt arbeid i et verdibasert fag

  • Profesjonsetikkens innhold og funksjon

  • Tillit og omdømme

  • Sosialarbeideren som moralsk aktør

  • Møtet og samtalen som etisk utfordring

  • Mellom person og system

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha grunnleggende kunnskaper om sentrale grunnlagsetiske og profesjonsetiske spørsmål med særlig vekt på etiske utfordringer i sosialt arbeid

  • kunne konkretisere etiske utfordringer slik disse kommer fram i sosialt arbeid og oppøve evne til å reflektere over disse med utgangspunkt i etisk tenkning og teori

Vilkår for å gå opp til eksamen

Barnevernstudentene må ha godkjent observasjonspraksis. Praksis må være bestått (80 % frammøte).

Sosionomstudentene må ha godkjent kartleggingspraksis. Studentene må ha bestått arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart. Deltakelse i mentorgruppe, 80% frammøte.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og gruppeoppgaver. Refleksjonsoppgaver. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-121 – Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse 10
SV-104 – Etikk og profesjonsutøving 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:47