SEX401 Basal sexologi II
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Elsa Mari Almås
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
SEX404-G Basal sexologi I, 10 sp
Innhold
Emnet inneholder de fem siste (av tolv) temaer i emnegruppen Basal sexologi.
SEKSUELT MANGFOLD
Tema 8: Normalitet og mangfold/seksuelle ytringsformer, seksuelle kulturer og subkulturer
-
Antropologiske og ulike samfunnsvitenskapelige undersøkelser omkring kjønn og seksualitet
-
Normalitetsbegrepet
-
Religion, lovgivning, normer og etikk
-
Tradisjoner og ritualer knyttet til kjønn og seksualitet
-
Mannlig omskjæring
-
Kvinnelig omskjæring
-
Andre overgangsritualer
-
-
Egosentrisk, kjønnssentrisk og etnosentrisk tenkning.
-
Det transkulturelle samfunn og seksualitet:
-
Verdipluralisme eller verdipuritanisme?
-
-
Seksuell kompetanse i form av:
-
Heteroseksualiteter
-
Biseksualiteter
-
Homoseksualiteter
-
Seksuell utprøvning
-
-
Seksuelle kulturer
-
Transseksualitet, transvestisme og andre kjønnsidentitetsvariasjoner
-
Kjønnsbekreftende kirurgi
-
Kjønnskryssing, kjønnsblanding og kjønnscruising
-
-
Seksuelle tenningsmønstre:
-
Etablering av seksuelle tenningsmønstre
-
Sadomasochistiske
-
Fetisjisme
-
Andre tenningsvariasjoner
-
-
Seksuelle mønstre:
-
Kulturelt betingede mønstre
-
Intrapersonlige mønstre
-
Interpersonlige mønstre
-
-
Autoerotikk:
-
Seksuelle fantasier og drømmer
-
Masturbasjon / onani
-
-
Å leve alene, ekteskap, partnerskap og andre samlivsmønstre
GRENSEOVERSKRIDELSER OG SEKSUALITET
Tema 9: Grenseoverskridelser
-
Lovgivning i ulike land til ulike tider
-
Seksuelle overgrep
-
fysiske og psykiske
-
mot barn og voksne
-
-
Skadevirkninger ved seksuell aktivitet
-
Lovens regulering av seksuell omgang
-
Lovens forhold til
-
seksuelt press, plaging og overgrep
-
pornografi
-
prostitusjon
-
-
Fysiske og psykologiske konsekvenser av seksuelle overgrep
-
Seksuelle overgripere
-
Straff og behandling
SEX OG SAMFUNN
Tema 10: Seksualitet og samfunn
-
Antropologiske undersøkelser og tilnærminger
-
Sosiobiologi
-
Debatten omkring seksualitet som essens og/eller sosial konstruksjon
-
Seksualvaneundersøkelser og epidemiologiske undersøkelser
-
Samfunnsmoral/etikk og seksualitet
-
Økonomi, ideologi og jus
-
Religion og seksualitet
-
Seksualundervisning og forebygging
-
Seksualitet i organisasjoner
-
Feminisme og mannebevegelser
-
Hiv og seksualitet
-
Prostitusjon
Tema 11: Seksualitet og media
-
Seksuell underholdning:
-
TV, film, internett
-
litteratur
-
erotikk og pornografi
-
-
Seksualitet og erotikk som virkemidler i reklame
-
Seksualopplysning:
-
seksualopplysningsspalter
-
teletorgtjenester
-
seksualopplysning gjennom film/video
-
-
Det offentlige rom som smeltedigel for seksuelle opplæringsmønstre
-
Folkemening, fordommer og stereotypier
-
Mulighet for studentgruppepresentasjon via selvvalgt medium
Tema 12: Forebygging og opplysning
-
Seksualopplysning i
-
førskole
-
grunnskole
-
videregående skole
-
organisasjoner
-
-
Forebygging av seksuelle overgrep mot barn
-
Forebygging av uønskede svangerskap
-
Forebygging av kjønnssykdommer, hiv/aids
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne har studenten:
-
kunnskap om og innsikt i det seksuelle mangfoldet.
-
kunnskaper om seksuelle overgrep, skadevirkninger og lovverk - som basis for forebyggende arbeid
Ferdigheter
Etter endt emne har studenten:
-
utviklet en kritisk holdning til framstilling/bruk av seksualitet i ulike media.
Generell kompetanse
Etter endt emne har studenten:
-
forståelse for samspillet mellom systemer i samfunnet og den menneskelige seksualiteten.
-
opparbeidet metodisk kompetanse, evne til å utvikle eller medvirke i undervisningsopplegg som fremmer et positivt grunnsyn hos barn og unge med hensyn til egen kropp og seksualitet og en handlingsberedskap i seksuelle situasjoner.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent arbeidskrav: Gruppelogg. Se egne retningslinjer i emneplan.
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se emnehefte for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
-
Basisgruppearbeid
Studenten deltar i tverrfaglige basisgrupper. Gruppene har til hensikt å legge til rette for erfaringsutveksling og kunnskapsutvikling gjennom arbeid med konkrete problemstillinger.
-
Seminarer
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis.
-
Forelesninger/Konferanser
-
Selvstudier
Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum gjennom hele emnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.