Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

SEX404-G Basal sexologi I, 10 sp

Innhold

Emnet inneholder de fem siste (av tolv) temaer i emnegruppen Basal sexologi.

SEKSUELT MANGFOLD

Tema 8: Normalitet og mangfold/seksuelle ytringsformer, seksuelle kulturer og subkulturer

  • Antropologiske og ulike samfunnsvitenskapelige undersøkelser omkring kjønn og seksualitet

  • Normalitetsbegrepet

  • Religion, lovgivning, normer og etikk

  • Tradisjoner og ritualer knyttet til kjønn og seksualitet

    • Mannlig omskjæring

    • Kvinnelig omskjæring

    • Andre overgangsritualer

  • Egosentrisk, kjønnssentrisk og etnosentrisk tenkning.

  • Det transkulturelle samfunn og seksualitet:

    • Verdipluralisme eller verdipuritanisme?

  • Seksuell kompetanse i form av:

    • Heteroseksualiteter

    • Biseksualiteter

    • Homoseksualiteter

    • Seksuell utprøvning

  • Seksuelle kulturer

  • Transseksualitet, transvestisme og andre kjønnsidentitetsvariasjoner

    • Kjønnsbekreftende kirurgi

    • Kjønnskryssing, kjønnsblanding og kjønnscruising

  • Seksuelle tenningsmønstre:

    • Etablering av seksuelle tenningsmønstre

    • Sadomasochistiske

    • Fetisjisme

    • Andre tenningsvariasjoner

  • Seksuelle mønstre:

    • Kulturelt betingede mønstre

    • Intrapersonlige mønstre

    • Interpersonlige mønstre

  • Autoerotikk:

    • Seksuelle fantasier og drømmer

    • Masturbasjon / onani

  • Å leve alene, ekteskap, partnerskap og andre samlivsmønstre

 

GRENSEOVERSKRIDELSER OG SEKSUALITET

Tema 9: Grenseoverskridelser

  • Lovgivning i ulike land til ulike tider

  • Seksuelle overgrep

    • fysiske og psykiske

    • mot barn og voksne

  • Skadevirkninger ved seksuell aktivitet

  • Lovens regulering av seksuell omgang

  • Lovens forhold til

    • seksuelt press, plaging og overgrep

    • pornografi

    • prostitusjon

  • Fysiske og psykologiske konsekvenser av seksuelle overgrep

  • Seksuelle overgripere

  • Straff og behandling

SEX OG SAMFUNN

Tema 10: Seksualitet og samfunn

  • Antropologiske undersøkelser og tilnærminger

  • Sosiobiologi

  • Debatten omkring seksualitet som essens og/eller sosial konstruksjon

  • Seksualvaneundersøkelser og epidemiologiske undersøkelser

  • Samfunnsmoral/etikk og seksualitet

  • Økonomi, ideologi og jus

  • Religion og seksualitet

  • Seksualundervisning og forebygging

  • Seksualitet i organisasjoner

  • Feminisme og mannebevegelser

  • Hiv og seksualitet

  • Prostitusjon

 

Tema 11: Seksualitet og media

  • Seksuell underholdning:

    • TV, film, internett

    • litteratur

    • erotikk og pornografi

  • Seksualitet og erotikk som virkemidler i reklame

  • Seksualopplysning:

    • seksualopplysningsspalter

    • teletorgtjenester

    • seksualopplysning gjennom film/video

  • Det offentlige rom som smeltedigel for seksuelle opplæringsmønstre

  • Folkemening, fordommer og stereotypier

  • Mulighet for studentgruppepresentasjon via selvvalgt medium

Tema 12: Forebygging og opplysning

  • Seksualopplysning i

    • førskole

    • grunnskole

    • videregående skole

    • organisasjoner

  • Forebygging av seksuelle overgrep mot barn

  • Forebygging av uønskede svangerskap

  • Forebygging av kjønnssykdommer, hiv/aids

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne har studenten:

  • kunnskap om og innsikt i det seksuelle mangfoldet.

  • kunnskaper om seksuelle overgrep, skadevirkninger og lovverk - som basis for forebyggende arbeid

 

Ferdigheter

Etter endt emne har studenten:

  • utviklet en kritisk holdning til framstilling/bruk av seksualitet i ulike media.

 

Generell kompetanse

Etter endt emne har studenten:

  • forståelse for samspillet mellom systemer i samfunnet og den menneskelige seksualiteten.

  • opparbeidet metodisk kompetanse, evne til å utvikle eller medvirke i undervisningsopplegg som fremmer et positivt grunnsyn hos barn og unge med hensyn til egen kropp og seksualitet og en handlingsberedskap i seksuelle situasjoner.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent arbeidskrav: Gruppelogg. Se egne retningslinjer i emneplan.

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se emnehefte for nærmere informasjon. 

Undervisnings- og læringsformer

  • Basisgruppearbeid

Studenten deltar i tverrfaglige basisgrupper. Gruppene har til hensikt å legge til rette for erfaringsutveksling og kunnskapsutvikling gjennom arbeid med konkrete problemstillinger.

  • Seminarer

Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis.

  • Forelesninger/Konferanser

  • Selvstudier

Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum gjennom hele emnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:47