Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • KRLE 1 (1.-7-trinn) Nettbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått KRLEpånett 1 eller tilsvarende.

Innhold

Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i nettbasert KRLE i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Det gir videre innføring i KRLE-fagets tre hovedområder med basis i kunnskaper fra KRLEnett1. I fagdidaktikken legges det særlig vekt på bruk av grunnleggende ferdigheter i faget, vurdering, læremidler og religion i media. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle emnene.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om europeisk religionshistorie med vekt på kristendommens historie

  • har kunnskap om kristendommens mangfold globalt og lokalt og noen utvalgte kirkesamfunn i Norge

  • har kunnskap om praksis og sentrale fortellinger i forbindelse med høytider og seremonier i ulike religioner og livssyn

  • har kunnskap om samisk religion og overgangen til kristendommen i Norge

  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie, aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og om filosofering med barn som metode

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon

  • har kunnskap om vurdering av elever

  • har kunnskap om ulike læremidler i faget

FERDIGHETER
Studenten

  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i faget

  • kan vurdere læremidler i KRLE

  • kan sette seg inn i barns tanker og forestillinger om religiøse, etiske og filosofiske spørsmål, og lede samtaler om dette med elever med ulik bakgrunn

  • kan reflektere kritisk over innholdet og målsettingene for KRLE-faget i skolen, og over forholdet mellom fag, undervisning og egne holdninger

  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

  • kan håndtere medieoppslag om religion, livssyn og etiske spørsmål på en god måte

  • kan bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan bruke sentrale arbeidsmåter og de grunnleggende ferdighetene i faget

  • kan vurdere elevenes læring

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

  • kan videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Vilkår for å gå opp til eksamen

To portprøver i form av elektroniske flervalgsoppgaver med tidsbegrensning må være bestått.

Kunnskapsdeling i eget kollegium i form av en FOU-presentasjon og utprøving av ett faglig og fagdidaktisk undervisningsopplegg. Underlagsmaterialet og/eller en rapport på 6-10 000 tegn skal leveres inn etter kunnskapsdelingen har funnet sted og undervisningsopplegget er utprøvd. Kunnskapsdelingen skal dreie seg om læremidler og læremiddelanalyse.

Innlevering av én obligatorisk arbeidsoppgave i form av en rapport på 6-10 000 tegn fra en ekskursjon til en gudstjeneste, møte eller annen samling i et trossamfunn, samt en kort, muntlig presentasjon (ca. 5 min.) som skal legges ut på den digitale plattformen for studiet. Rapporteringen fra ekskursjonen kan innleveres individuelt eller fra en gruppe på maksimum fire studenter. Hvis flere studenter går sammen om ekskursjonsarbeidet, må de ha besøkt samme menighet på samme tidspunkt.

Vilkårene som er nevnt må være vurdert til bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på nettforelesninger, annet digitalt materiale og arbeidsoppgaver. Oppgavene er i utgangspunktet individuelle, men kan med fordel drøftes på digitale plattformer. Slike plattformer brukes til forskjellige former for samhandling og erfaringsdeling.

Emnet følger en ukesyklus: Nye nettleksjoner og oppgaver publiseres i begynnelsen av hver uke. Dette hjelper studentene i arbeidet med fagstoffet, og med å vurdere hvordan det kan brukes i skolen.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave (15-20 000 tegn). Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:36