REL900 KRLE pånett 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Morten Beckmann
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- KRLE 1 (1.-7-trinn) Nettbasert videreutdanning for lærere
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller annen praktisk-pedagogisk utdanning av et omfang på minst 180 sp. Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Innhold
Emnet dekker de første 15 studiepoengene i nettbasert KRLE i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Emnet gir en første innføring i KRLE-fagets tre hovedområder (kristendom; filosofi og etikk; jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn) og legger vekt på begynneropplæring og tilpasset opplæring. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om utvikling av religionsundervisningen historisk, skolens formål og verdigrunnlag, fagplanarbeid og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle emnene.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om historie, mangfold, lære, praksis, etikk og estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen og livssynshumanismen, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
-
har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
-
har kunnskap om ulike former for religiøse forestillinger, opplevelser og sosialisering som barn kan ha, og om muligheter for forvirring i møte med undervisning om religiøst og livssynsmessig mangfold
-
har kunnskap om etiske teorier anvendt på emner fra profesjonsetikk og områdeetikk
-
har kunnskap om barns etiske og moralske utvikling
-
har kunnskap om grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger inkludert læreplanutvikling
-
har kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål, og om skolens fritaksordning
-
har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i KRLE og begynneropplæring i faget
FERDIGHETER
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte som fremmer alle elevers læring
-
kan analysere lokale læreplaner i KRLE og lage skisser til slike planer
-
kan samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet
-
kan gjennomføre begynneropplæring i faget og en tilpasset opplæring som tar hensyn til elevenes tros- og livssynsbakgrunn
-
kan analysere etiske spørsmål som angår skolen, yrket og elevene på bakgrunn av etisk teori, og ta stilling til hvordan disse spørsmålene kan løses
-
kan sette seg inn i barns tanker og forestillinger om religiøse, etiske og filosofiske spørsmål, og lede samtaler om dette med elever med ulik bakgrunn
-
kan bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan drøfte hva religion og livssyn kan bety for den enkelte og for samfunnet
-
kan drøfte og ta stilling til utfordringer og muligheter i arbeidet med elever med ulik religiøs- og livssynsmessig bakgrunn
-
kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
-
har yrkesetisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
To portprøver i form av elektroniske flervalgsoppgaver med tidsbegrensning.
Kunnskapsdeling i eget kollegium i form av en FOU-presentasjon og utprøving av ett faglig og fagdidaktisk undervisningsopplegg. Underlagsmaterialet og/eller en rapport på 6-10 000 tegn skal leveres inn etter kunnskapsdelingen har funnet sted og undervisningsopplegget er utprøvd. Kunnskapsdelingen skal dreie seg om lokale læreplaner og læreplananalyse.
Innlevering av én obligatorisk arbeidsoppgave i form av et refleksjonsnotat på 6-10 000 tegn om begynneropplæring i faget. Refleksjonsnotatet kan leveres inn individuelt eller fra en gruppe på maksimum fire studenter.
Vilkårene som er nevnt må være vurdert til bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er basert på nettforelesninger, annet digitalt materiale og arbeidsoppgaver. Oppgavene er i utgangspunktet individuelle, men kan med fordel drøftes på digitale plattformer. Slike plattformer brukes til forskjellige former for samhandling og erfaringsdeling.
Emnet følger en ukesyklus: Nye nettleksjoner og oppgaver publiseres i begynnelsen av hver uke. Dette hjelper studentene i arbeidet med fagstoffet, og med å vurdere hvordan det kan brukes i skolen.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen består av en semesteroppgave (15-20 000 tegn). Gradert karakter.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.