Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • KRLE 1 (1.-7-trinn) Nettbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller annen praktisk-pedagogisk utdanning av et omfang på minst 180 sp. Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet dekker de første 15 studiepoengene i nettbasert KRLE i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Emnet gir en første innføring i KRLE-fagets tre hovedområder (kristendom; filosofi og etikk; jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn) og legger vekt på begynneropplæring og tilpasset opplæring. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om utvikling av religionsundervisningen historisk, skolens formål og verdigrunnlag, fagplanarbeid og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle emnene.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om historie, mangfold, lære, praksis, etikk og estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen og livssynshumanismen, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold

  • har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen 

  • har kunnskap om ulike former for religiøse forestillinger, opplevelser og sosialisering som barn kan ha, og om muligheter for forvirring i møte med undervisning om religiøst og livssynsmessig mangfold

  • har kunnskap om etiske teorier anvendt på emner fra profesjonsetikk og områdeetikk

  • har kunnskap om barns etiske og moralske utvikling

  • har kunnskap om grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger inkludert læreplanutvikling

  • har kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål, og om skolens fritaksordning

  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i KRLE og begynneropplæring i faget

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte som fremmer alle elevers læring

  • kan analysere lokale læreplaner i KRLE og lage skisser til slike planer

  • kan samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet

  • kan gjennomføre begynneropplæring i faget og en tilpasset opplæring som tar hensyn til elevenes tros- og livssynsbakgrunn

  • kan analysere etiske spørsmål som angår skolen, yrket og elevene på bakgrunn av etisk teori, og ta stilling til hvordan disse spørsmålene kan løses

  • kan sette seg inn i barns tanker og forestillinger om religiøse, etiske og filosofiske spørsmål, og lede samtaler om dette med elever med ulik bakgrunn

  • kan bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan bety for den enkelte og for samfunnet

  • kan drøfte og ta stilling til utfordringer og muligheter i arbeidet med elever med ulik religiøs- og livssynsmessig bakgrunn

  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet

  • har yrkesetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

To portprøver i form av elektroniske flervalgsoppgaver med tidsbegrensning.

Kunnskapsdeling i eget kollegium i form av en FOU-presentasjon og utprøving av ett faglig og fagdidaktisk undervisningsopplegg. Underlagsmaterialet og/eller en rapport på 6-10 000 tegn skal leveres inn etter kunnskapsdelingen har funnet sted og undervisningsopplegget er utprøvd. Kunnskapsdelingen skal dreie seg om lokale læreplaner og læreplananalyse.

Innlevering av én obligatorisk arbeidsoppgave i form av et refleksjonsnotat på 6-10 000 tegn om begynneropplæring i faget. Refleksjonsnotatet kan leveres inn individuelt eller fra en gruppe på maksimum fire studenter.

Vilkårene som er nevnt må være vurdert til bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på nettforelesninger, annet digitalt materiale og arbeidsoppgaver. Oppgavene er i utgangspunktet individuelle, men kan med fordel drøftes på digitale plattformer. Slike plattformer brukes til forskjellige former for samhandling og erfaringsdeling.

Emnet følger en ukesyklus: Nye nettleksjoner og oppgaver publiseres i begynnelsen av hver uke. Dette hjelper studentene i arbeidet med fagstoffet, og med å vurdere hvordan det kan brukes i skolen.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave (15-20 000 tegn). Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:35