Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

REL 102 Menneske, religion og samfunn, REL116 Religion og livssyn i Norge, REL117 Jødedom, kristendom, humanisme og REL118 Hinduisme, buddhisme og islam.

Innhold

Emnet gir en innføring i nyere teoretiske perspektiver på studiet av kjønn og religion ut fra et teologisk, sosiologisk og religionsvitenskapelig perspektiv. Emnet tar for seg hvordan religion preger forståelsen av kjønn og praksis i trossamfunn og ellers i samfunnet, og hvordan samfunnsendringer kan påvirke kjønnsforståelse og religiøs praksis. Det er særlig kjønnsperspektiver i kristendom, islam og buddhisme som vil bli behandlet. Følgende tema vil spesielt bli vektlagt: Feministiske perspektiver på kristendommen, islam og buddhismen. Kjønn, likestilling og menneskerettigheter. Det moderne gjennombruddet og kvinner i den religiøse offentligheten. Hvordan media og populærkultur kan bidra til å skjønne religion.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha bred kunnskap om teoretiske perspektiver på kjønn og religion 

  • ha bred kunnskap om kjønnsperspektiver i kristendom, islam og buddhisme 

  • ha bred kunnskap om gjensidig brytning og påvirkning mellom kjønnsforståelse i religion og samfunn

Ferdigheter

  • kunne reflektere over hvordan religioners kjønnsforståelse kan påvirke og påvirkes av samfunnet

  • kunne vurdere ulike tolkninger av kjønn og religion i forhold til for eksempel likestilling og minoritetsrettigheter

  • kunne identifisere hvordan medias og populærkulturens behandling av religion framviser ulike konstruksjoner av kjønn

Generell kompetanse

  • kunne anvende og formidle sentrale temaer om kjønn og religion

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått portprøve. Mer informasjon ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer. Undervisningen gis i første halvdel av semesteret med eksamen i hoveduker for midtveiseksamener.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/ kapasitet.

Eksamen

Fire timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:29