Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker 15 studiepoeng av KRLE2 i GLU 5-10. Emnet bygger videre på to av KRLEfagets tre hovedområder: Kristendom og Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn. Emnet legger spesiell vekt på religionenes tekster, estetikk og hvordan de fremstår i Norge.

Faget i praksis

I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot ulike arbeidsmåter og vurderingsformer i faget. Bruk av fortelling, estetikk og IKT vil være sentralt.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har omfattende kunnskap om kristne tekster og et utvalg av tekster fra andre religioner med vekt på ulike sjangrer, lesemåter og vitenskapelig perspektiv

  • har omfattende kunnskap om historisk utvikling, lære, praksis og etikk i hinduismen, buddhismen, jødedommen, kristendommen og islam med særlig vekt på norske forhold i nyere tid

  • har kunnskap om sekulære livstolkninger med vekt på ideologier

  • har kunnskap om estetiske uttrykksformer i religioner og livssyn

  • har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget

FERDIGHETER

  • kan lage undervisningsopplegg som nytter estetiske arbeidsmåter og digitale verktøy i KRLE-undervisningen

  • kan gjøre grundig rede for religiøse tekster og kildekritikk

GENERELL KOMPETANSE

  • har omfattende kunnskap om religioner, livssyn og ideologier og kan bruke kunnskapen på ulike måter i skolen

  • kan drøfte hva skolens verdigrunnlag kan bety i praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått: - praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • to obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen

Enkeltemnestudenter må ha bestått:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • to obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Spesielt i seminartimene vil eksemplariske undervisningsformer bli brukt i stor utstrekning. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og prosjektarbeid. Det inngår 10 dager praksis.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

En individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL110 – Religion, livssyn, tekst og estetikk 15
REL112 – Religion, tekst og estetikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:27