Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

REL125

Innhold

Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Det gir videre innføring i KRLE-fagets tre hovedområder med basis i kunnskaper fra REL125. I fagdidaktikken legges det særlig vekt på bruk av grunnleggende ferdigheter i faget, vurdering, læremidler og religion i media. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.

Faget i praksis

I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot det flerreligiøse klasserommet og læremidler i faget, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om

  • europeisk religionshistorie med vekt på kristendommens historie

  • kristendommens mangfold globalt og lokalt og noen utvalgte kirkesamfunn i Norge

  • samisk religion og overgangen til kristendommen i Norge

  • sikhisme, bahai, Jehovas vitner og Jesu Kristi Kirke av de Siste Dagers Hellige

  • pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk

  • vestlig filosofihistorie, aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og om filosofering med barn som metode

  • vurdering av elever

  • ulike læremidler i faget

FERDIGHETER

Studenten

  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i faget

  • kan vurdere læremidler i KRLE

  • kan sette seg inn i barns tanker og forestillinger om religiøse, etiske og filosofiske spørsmål, og lede samtaler om dette med elever med ulik bakgrunn

  • kan reflektere kritisk over innholdet og målsettingene for KRLE-faget i skolen, og over forholdet mellom fag, undervisning og egne holdninger

  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

  • kan håndtere medieoppslag om religion, livssyn og etiske spørsmål

  • kan bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan bruke sentrale arbeidsmåter og de grunnleggende ferdighetene i faget

  • kan vurdere elevenes læring

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

  • kan videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • to obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen

Enkeltemnestudenter må ha bestått:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • to obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Det inngår 15 dager praksis.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca.400 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

En individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 15
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 15
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:26