Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet dekker de første 15 studiepoengene i KRLE i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Emnet gir en første innføring i KRLE-fagets tre hovedområder (1. kristendom; 2. filosofi og etikk; 3. jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn) og legger vekt på begynneropplæring og tilpasset opplæring. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om utvikling av religionsundervisningen historisk, skolens formål og verdigrunnlag, fagplanarbeid og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.

 

I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot KRLE-lærerrollen og arbeidsmåter i faget. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om

  • historie, mangfold, lære, praksis, etikk og estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen og livssynshumanismen, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold

  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen

  • praksis og sentrale fortellinger i forbindelse med høytider og seremonier i ulike religioner og livssyn

  • didaktiske utfordringer som er spesielle for skolefaget.

  • etiske teorier anvendt på emner fra profesjonsetikk og områdeetikk

  • grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger inkludert læreplanutvikling og KRLE-lærerrollen

  • grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål, og om skolens fritaksordning

  • sentrale arbeidsmåter i KRLE og begynneropplæring i faget

FERDIGHETER

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte som fremmer alle elevers læring

  • analysere lokale læreplaner i KRLE og lage skisser til slike planer

  • samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet

  • gjennomføre begynneropplæring i faget og en tilpasset opplæring som tar hensyn til elevenes tros- og livssynsbakgrunn

  • analysere etiske spørsmål som angår skolen, yrket og elevene på bakgrunn av etisk teori, og ta stilling til hvordan disse spørsmålene kan løses

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan bety for den enkelte og for samfunnet

  • kan drøfte og ta stilling til utfordringer og muligheter i arbeidet med elever med ulik religiøs og livssynsmessig bakgrunn

  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet

  • har yrkesetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • To obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen.

Enkeltemnestudenter må ha bestått:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte

  • To obligatoriske arbeider som fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Det inngår 20 dager praksis. Nærmere beskrivelser av prosjektet utdeles ved semesterstart.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videre opplæring.

Eksamen

En individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 15
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 15
REL114 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:29