REL124 Religioner og etikk i dagens verden
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Levi Geir Eidhamar
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Anvendt filosofi, bachelorprogram
- Historie, bachelorprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Globale utviklingsstudier, bachelorprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Innhold
Emnet gir en innføring i religion, historie og etisk tenkning i Norge, Vietnam, Kambodsja, Thailand og Indonesia. Det gir også en innføring i sentrale teorier og begreper i etikken, samt etisk tenkning innen ulike religioner og livssyn, med hovedvekt på islam. Emnet gir kunnskap om hellige tekster og religionskritikk. Forholdet mellom religion, livssyn og etikk er en overordnet dimensjon som preger hele emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha kunnskap om religion, historie og etisk tenkning i Norge, Vietnam, Kambodsja, Thailand og Indonesia
-
ha oversikt over sentrale teorier og begreper innen etikken
-
ha kunnskap om det interne mangfoldet i etisk tekning og syn på konkrete etiske spørsmål innen islam, kristendom, hinduisme, buddhisme og sekulær humanisme
-
ha kunnskap om hellige tekster og religionskritikk
Ferdigheter
-
kunne reflektere over hvordan tolkning av et utvalg hellige tekster påvirker religiøs etikk
-
kunne reflektere over ulike former for religionskritikk og religionsdebatt, særlig knyttet til religiøs etikk
-
kunne reflektere over ulike måter å formidle lærestoffet på innen skolens religions-, livssyns- og etikkundervisning
Generell kompetanse
-
kunne anvende tverrkulturell og tverr-religiøs kompetanse i møte med medmennesker
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltagelse i muntlig framlegg fra den feltbaserte gruppeoppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger formidlet digitalt. En frivillig studietur til Oslo med ekskursjoner, tempel/kirke/moské-besøk. En felt- og/eller litteraturbasert gruppeoppgave over selvvalgt emne teller 1/3 av eksamen. Oppfølging og veiledning i tilknytning til oppgaven. Hver gruppe gir en plenumspresentasjon av emnet for oppgaven. Arbeidsomfang ca. 540 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
En fire dagers individuell hjemmeeksamen i mai (omfang fra 5000 til 6000 ord). Gradert karakter. Den skriftlige gruppeoppgaven over selvvalgt tema leveres elektronisk 1. juni (teller 1/3). Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL202 – Verdens religioner i et globalt samfunn | 20 |