Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i religionsdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp KRLE-fagets egenart, historie og legitimering som skolefag, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets rolle i den flerkulturelle skolen blir også behandlet.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp religionslærerrollen, herunder profesjonsetikk og foreldresamarbeid. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i religion og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av KRLE-undervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

  • Ha kunnskap om KRLE-fagets historie og egenart

  • Ha kunnskap om fagets læreplan og andre styringsdokumenter

  • Ha kunnskap om mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • Ha kunnskap om det flerkulturelle samfunnet med vekt på ungdomskultur

  • Ha kunnskap om religionslærerrollen og profesjonsetikk

Ferdigheter

  • Kunne legitimere og begrunne KRLE-faget som skolefag

  • Kunne bruke og utvikle egne fagkunnskaper på en måte som fremmer læring i de ulike delene av faget

  • Kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer

  • Kunne bruke og vurdere ulike læremidler   

  • Kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i KRLE

 

Generell kompetanse

  • Kunne vise et reflektert forhold til grunnleggende etiske verdier, både i sitt yrke som lærer og i samfunnet 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk godkjent deltakelse i undervisningen (80%).

 

  • For studenter som tar religion som fag 2 (årsenhet) gjelder følgende eksamenskrav: bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og religionsdidaktikk.

  • For studenter som tar religion som fag 1(masterfag) gjelder følgende eksamenskrav: bestått praksisrelatert skriftlig oppgave.

Bestått praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til religion og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar religion som fag 2 (årsenhet), skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og religionsdidaktikk.Studenter som tar religion som fag 1 (masterfag), skal skrive en praksisrelatert, individuell oppgave.

Studentene skal ha seks ukers praksis. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

4 timer skriftlig eksamen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:24