REL116 Religion og livssyn i Norge
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Helje Kringlebotn Sødal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Innhold
Emnet gir en innføring i nyere religionshistorie i Norge. Det gir en oversikt over utviklingen fra et kristent enhetssamfunn fram til dagens religiøse og livssynsmessige pluralisme. Sentrale spørsmål er: Hvordan har lære og liv endret seg, og hva karakteriserer religioners og livssyns lære, ideologi og liv i dag? Emnet vektlegger tre sentrale epoker: opplysningstiden og pietismen, det moderne gjennombrudd og nåtiden.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha bred kunnskap om kristendommens historie i Norge
-
ha kjennskap til sentral kristne tradisjoner i Norge i dag
-
ha kjennskap til nåtidens religiøse og livssynsmessige pluralisme
Ferdigheter
-
kunne reflektere over hvordan religionen har påvirket norsk kultur og samfunnsliv frem til i dag
-
kunne vurdere ulike tolkninger av religionshistorien i forhold til hverandre
-
kunne reflektere over ulike religiøse estetiske uttrykk
Generell kompetanse
-
kunne formidle sentrale temaer fra norsk religionshistorie
-
kunne anvende religionshistorisk kunnskap for å fortolke religion og livssyn i dagens samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Bestå portprøver. Mer informasjon ved semesterstart.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er godkjent.
For studenter på bachelorprogrammet kreves det minst 50 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God start.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger, seminarer og ekskursjon.
For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, ekskursjon og praksis.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig kapasitet.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KR-102 – Kristendommens historie | 5 |