REL101 Hellige tekster
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Tor Vegge
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i religiøse tekster i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon og ulike måter å lese religiøse og hellige tekster på. Emnet gir kunnskap om skriftenes tilblivelse og kjennskap til sentrale tekster og spørsmål om tolkning av disse. Emnet gir også kunnskap om måter å forstå og bruke tekstene på i vår tid. Et sentralt spørsmål er: Hvordan er forholdet mellom skriftene i de tre tradisjonene, og hvilke overlappende tradisjoner finnes?
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha kunnskap om sentrale tekster i jødedommen, kristendommen og islam
-
ha kunnskap om ulike sider ved forholdet mellom hellige tekster i jødedommen, kristendommen og islam
-
ha kunnskap om litteraturhistoriske spørsmål om tekstenes tilblivelse, sjanger, innhold og funksjon
-
ha kunnskap om spørsmål knyttet til kanonisering av tekster i jødedommen, kristendommen og islam
-
ha kunnskap om hellige tekster og estetikk
Ferdigheter
-
kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og andre kulturkontekster
-
kunne reflektere over ulike måter å lese religiøse tekster på
-
kunne diskutere spørsmål som gjelder hellige teksters autoritet
Generell kompetanse
-
ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster og litteratur
-
kunne anvende denne kunnskapen i aktuelle spørsmål om kultur og samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Bestått portprøver. Mer informasjon ved semesterstart.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er bestått.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger.
For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger og praksis.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/ kapasitet.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.