Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i religiøse tekster i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon og ulike måter å lese religiøse og hellige tekster på. Emnet gir kunnskap om skriftenes tilblivelse og kjennskap til sentrale tekster og spørsmål om tolkning av disse. Emnet gir også kunnskap om måter å forstå og bruke tekstene på i vår tid. Et sentralt spørsmål er: Hvordan er forholdet mellom skriftene i de tre tradisjonene, og hvilke overlappende tradisjoner finnes?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap

  • ha kunnskap om sentrale tekster i jødedommen, kristendommen og islam

  • ha kunnskap om ulike sider ved forholdet mellom hellige tekster i jødedommen, kristendommen og islam

  • ha kunnskap om litteraturhistoriske spørsmål om tekstenes tilblivelse, sjanger, innhold og funksjon

  • ha kunnskap om spørsmål knyttet til kanonisering av tekster i jødedommen, kristendommen og islam

  • ha kunnskap om hellige tekster og estetikk

Ferdigheter

  • kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og andre kulturkontekster

  • kunne reflektere over ulike måter å lese religiøse tekster på

  • kunne diskutere spørsmål som gjelder hellige teksters autoritet

Generell kompetanse

  • ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster og litteratur

  • kunne anvende denne kunnskapen i aktuelle spørsmål om kultur og samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Bestått portprøver. Mer informasjon ved semesterstart.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er bestått.

Undervisnings- og læringsformer

For disiplinstudenter: Forelesninger.
For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger og praksis.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/ kapasitet.

Eksamen

Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:25