Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Perspektiver på barndom, ungdom og kultur - om oppvekstvilkår, utviklingshistorie identitetsdannelse, kropp, kjønn og seksualitet

  • Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier - om økonomi og levekår blant barn og unge; boforhold, nærmiljø og lokal tilhørighet; familie/venner/nettverk og sosiale identiteter; kultur-/fritidstilbud, sosiale møtesteder og meningsskapende aktiviteter; barnehage/skole/arbeidsliv og mestring av hverdagens krav om ulike kompetanser, mestringsstrategier og sosiale beskyttelsesfaktorer

  • Den samfunnsskapte uhelsen - om medieskapte utfordringer, sosiale marginaliseringsprosesser, fattigdom og sosial ulikhet i helse, homofil identitetsutvikling og problemstillinger knyttet til migrasjon og psykisk helse

  • Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom - om rus og rusmisbruk, spilleavhengighet, skoleproblemer og tilpasningsvansker, sorg og tristhet, selvskading, og selvmordstanker, spiseforstyrrelser, innagerende og utagerende atferd, kriminalitet

  • Psykiske lidelser hos barn og ungdom - depresjon, suicidalitet, spiseforstyrrelser, ADHD, utviklingsforstyrrelser, atferdsproblemer, psykose

  • Klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom - bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer

  • Kunnskap om sjeldne funksjonshemninger og psykiske helse

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne:

  • kritisk og reflektert forhold til ulike perspektiver på normalitet og normalutvikling hos barn, ungdom og familier, og på forstyrrelser av normalutvikling

  • forståelse for og kunnskaper om grunnleggende vilkår for å fremme og videreutvikle barn og unges psykososiale mestringsevner

  • kompetanse til å systematisere, dokumentere og formidle egen og andres erfaringskunnskap

  • kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utvikling av vansker hos barn og unge

  • innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med barn og unge

  • integrert brukerperspektivet som et forankringspunkt for eget arbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

  1. Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.

  2. Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet).

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.

Seminarer
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis. Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.
Vilkår for å gå opp til eksamen:

  1. Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.

  2. Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet).

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:18