Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

PSY912-G Psykisk helse hos barn og unge, 15 sp

eller

PSY913-G Psykisk helse hos barn og unge I,10 sp, og PSY914-G Psykisk helse hos barn og unge II, 10 sp

 

 

 

Innhold

  • Den terapeutiske relasjon – om respekt, tydelighet, innlevelse og varme

  • Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og ungdom med psykiske problemer – forståelse, vurdering og handlingsalternativer fra ulike perspektiver

  • Forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid med barn og unge - konkrete og gode eksempler [venn1.no, God start!)

  • Kartlegging av psykososiale risikofaktorer og sosiale beskyttelsesfaktorer i lokalmiljøet - tiltaksoversikt

  • Tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring av eget liv – om lavterskeltilbud

  • Behovs- og brukerstyrte tiltak som understøtter barn, ungdom og pårørendes kompetanser og ressurser

  • Om å fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og ungdom

  • Om bruk av aktivitet, bevegelse, lek, kunst og kreativitet i psykososialt arbeid med barn og ungdom

  • Endringsarbeid – om ansvar, samarbeid på tvers og motivasjon i praksis

  • Etiske dilemmaer i psykisk helsearbeid med barn og unge – utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis

  • Om utviklingen av praktiske kunnskaper – eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og ungdoms psykiske helse

 

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne:

  • avansert kompetanse i å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov

  • kompetanse til helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og ungdom

  • integrerte kunnskaper og ferdigheter til å initiere og delta i helhetlige og samarbeidende tjenestetilbud med barn og ungdom

  • kunnskaper og ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og ungdoms evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til om ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninger

  • kunnskap om systematisk, kritisk og etisk refleksjon og utvikling i egne praksiser

  • innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med barn og unge

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått praksis og godkjent andre obligatoriske deler av undervisningen. Godkjent skriftlig gruppearbeid.
Praksisveiledning knyttes til eksamensoppgave, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på veiledningen.

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.

Seminarer

Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis. Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Studentene gjennomfører skriftlige arbeider som samles i en personlig mappe, og denne mappen utgjør grunnlaget for den skriftlige eksamensvurderingen. Det gis gradert karakter på mappen. (Nærmere beskrivelse i emneheftet).

 

 

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY908 – Psykososialt arbeid med barn og unge 15
PSY908 – Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:18