Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale tema:

  • Praktisering av kliniske intervjuteknikker.

  • Utprøving av roller som intervjuer, observatør og intervjuobjekt.

  • Rollespill av arbeid med klienter og med ulike terapeutiske tilnærminger.

  • Presentasjon av kliniske videoer som viser aktuelle terapeutiske metoder.

  • Arbeid med studentenes klinisk videoer sett i forhold til teori, metodisk tilnærming og etiske spørsmål.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har utviklet familieterapeutiske holdninger og avanserte terapeutiske ferdigheter

  • kan anvende familieterapeutiske teorier i praksis

  • har utviklet sin personlige og terapeutiske arbeidsmåte ut fra klinisk veiledning og med vekt på egen styrke og kompetanse

  • kan reflektere omkring egen terapeutisk praksis

Undervisnings- og læringsformer

Klinisk veiledning

En utprøving av nye tilnærminger i direkte klientarbeid må skje gjennom kvalifisert veiledning. Studenten må selv skaffe veileder som godkjennes av utdanningen.

Utdanningskrav til veileder:

  • Minst tre års familieterapeutisk praksis.

  • God kjennskap til relasjons- og systemorienterte teorier og til utvikling innen fagfeltet.

Forventet arbeidsomfang er 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

  1. Studenten må dokumentere 100 timers arbeide som familieterapeut i løpet av studietiden og ha attest på at veiledning på 120 timer (hvorav 30 timer direkte veiledning) er gjennomført i sin helhet og vurdert til bestått. Veiledningen skal være gruppeveiledning, en veiledningstime er på 45 minutter.

  2. Muntlig høring med utgangspunkt i en video der studenten presenterer klinisk arbeid med en familie.

Praktiske studier og muntlige høring vurderes til bestått/ikke bestått. Begge eksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY415 – Praktiske studier i familieterapi 20
PSY908 – Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:17