Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet fokuserer på organisering og samhandling i tjenester for barn, ungdom og voksne, og gir kunnskap om hvordan lovverk og politiske føringer regulerer velferdstjenestene. Studentene får tilgang til avansert kunnskap om forhold som kan fremme samarbeid i ulike tjenester og om profesjoners fagkompetanse.

  • Helse- og sosialpolitiske føringer i feltet - internasjonale konvensjoner, lover og forskrifter, statlige meldinger, strategiplaner og veiledere

    • Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten

    • Forvaltning av taushetsplikt i praksis

    • Individuell plan - prinsipper for brukerstyrte tjenester

  • Organiseringen av lokale, regionale og nasjonale tjenestetilbud

    • Utvikling av helhetlige, koordinerte tjenester - tiltaksoversikt og tiltaksorientering i praksis

    • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid - om samarbeid og ansvarsdeling både i og mellom tjenester på ulike forvaltningsnivå

    • Kvalitetssikring og internkontroll

    • Samhandling mellom frivillige, private og offentlige tjenester

  • Kommunikasjon, konflikthåndtering og meklingstradisjoner

    • Samarbeidskunnskap - om egen og andre faggruppers kunnskaper og ansvarsområder og utvikling av fagidentiteter

    • Retorikk og argumentasjonsteknikk i faglig samhandling

Læringsutbytte

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer psykisk helsearbeid overfor barn, ungdom og voksne i ulike deler av tjenestene

  • har avansert kunnskap i hvordan tjenestetilbudet er oppbygd og organisert i dag, og hvilke planer, politiske føringer og vedtak som foreligger på området lokalt, regionalt og nasjonalt

  • kan bidra med og formidle egen kompetanse i samarbeid med andre på tvers av fag og etater

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen. Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger/Konferanser

  • Seminarer

  • Øvelser/Ferdighetstrening

Studentene øver på muntlige presentasjoner og faglig argumentasjonsteknikk

  • Gruppearbeid

  • Selvstudier

Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende. Deltakelse på gruppearbeid/seminarer og øvelser er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
 

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Hjemmeeksamen over fem dager i gruppe. Gradert karakter. Se emnehefte for nærmere

beskrivelse

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:18