Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Mennesker i utvikling og endring

  • Forståelse for identitet, kjønn, normalitet og avvik
  • Erfarings- og opplevelsesbasert kunnskap om psykisk helse og lidelse
  • Forståelser av normalitet og galskap i et historisk perspektiv

Perspektiver på psykisk helse og psykiske lidelser

  • Brukerperspektiver innen psykisk helsearbeid
  • Sammenhengene og ulikhetene mellom medisinske, sosiale og samfunnsmessige forhold og psykisk helse

Kommunikasjon mellom mennesker

  • Kommunikasjon og samhandling i familier, grupper og nettverk
  • Samtale- og væreformer som fremmer mestring og bedring av psykiske helseplager
  • Om språklige og meningsskapende prosesser

Læringsutbytte

Studenten:

  •  

    • har avansert kunnskap om betydningen av fagfeltets historie for nåtidens praksis

    • kan analysere problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykisk helsearbeid i lys av ulike faglige perspektiver

    • har avansert kunnskap om relasjonens og dialogens betydning for psykisk helse og psykisk helsearbeid

    • har inngående kunnskap om betydningen av livsvilkår og sosiokulturelt mangfold

    • har utviklet en kritisk holdning til kommunikasjon, kunnskap, språk og makt

    • har spesialkompetanse om faktorer som øker risiko for utvikling av psykiske lidelser og faktorer som fremmer bedringsprosesser

    • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og reflekterende prosesser i samtaler med andre

    • har inngående kunnskaper som gir grunnlag for å forstå menneskers opplevelse av og erfaringer med psykiske helseproblemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Dokumentert frammøte i obligatoriske deler av undervisningen

  • Godkjente arbeidskrav

Nærmere beskrivelser i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger/Konferanser

  • Gruppearbeid/Seminarer

  • Øvelser/Ferdighetstrening

  • Veiledning

  • Selvstudier

Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende. Deltakelse på gruppearbeid/seminarer og øvelser/veiledning er obligatorisk, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Gradert karakter.

 

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY407 – Psykisk helsearbeid - fenomener og kunnskapsfelt 15
PSY407 – Psykisk helsearbeid I 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:17