PS-103 Barns utvikling
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Beate Helmikstøl
- Aud-Keila Bendiksen Kjær
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet vil fokusere på kunnskap om normalpsykologi for aldersspennet 0-18 år. Sentrale tema vil være kognitiv, emosjonell og sosial utvikling. Særlig fokus vil være på sped- og småbarns utvikling og det biologiske grunnlaget for normalutvikling. Utviklingspsykologiens betydning for barnevernfeltet vil vektlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
-
kunne beskrive og forstå utviklingspsykologiske forståelsesmodeller, herunder hovedtrekk og variasjoner i barn og ungdommers utvikling, samt forhold som påvirker utviklingen
-
ha spesifikk kunnskap om spedbarns og småbarns utvikling, kunne beskrive og forstå betydningen av utviklingspsykologi for barnevernsfeltet og gjøre rede for de viktigste teoretiske synspunktene innenfor sentrale områder som kognitiv, emosjonell og sosial utvikling
-
ha spesifikk kunnskap om det biologiske grunnlaget for normalutvikling hos barn og
Ferdigheter:
-
kunne anvende utviklingspsykologiske forståelsesmodeller og reflektere nyansert og kritisk over sentrale problemstillinger i barnevernfaglig arbeid
-
ha tilegnet seg utviklingspsykologisk kunnskap ved hjelp av nyere forskningsartikler
-
kunne presentere og diskutere hva utviklingspsykologi kan bidra med innenfor barnevernsfeltet
Generell kompetanse:
-
kunne formidle og drøfte sentrale teorier og problemstillinger innenfor de utvalgte tematiske områdene
-
kunne utveksle synspunkter og erfaringer ut ifra et utviklingspsykologisk perspektiv
-
kunne lese kritisk og tenke selvstendig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Praksis må være godkjent.Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas. Det er krav om minimum 70 % obligatoriskoppmøte til undervisningen og 80 % frammøte til praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, praksis, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
I emnet inngår en obligatorisk Introduksjonspraksis på 15 dager. Introduksjonspraksisen skal fortrinnsvis være fordelt mellom skole/barnehage og helsetjenester. Praksisen skal gi innblikk i normalfungering og utvikling for det aktuelle aldersspennet.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave i gruppe, teller 40%. Lengden på semesteroppgaven bør ikke overstige 3500 ord (10 sider). Anbefalt lengde 3000-3500 ord. Gruppebasert gradert karakter.
Individuell muntlig eksamen, teller 60%. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d