Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Foregående praksisperiode må være gjennomført og bestått.

Innhold

Lærerens rolle og ulike oppgaver i skolen. Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse, samt arbeid med tilrettelegging for begynneropplæring i fag for de yngste elevene. Overgangen mellom barnehage og grunnskole.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • er kjent med kontaktlærerrollen og variasjonen av oppgaver og ansvar knyttet til denne.

  • har kunnskap om egenskaper ved gode klasseledere og reflekterer over betydningen av kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid for klasseledelse og kontaktlærerarbeid.

  • kjenner til ulike vurderingsformer.

  • kjenner til lokale læreplaner, årsplaner og skolens og klassens regler.

  • kjenner til skolens arbeid og rutiner i overgangen mellom barnehage og grunnskole.

  • viser teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • bidrar aktivt sammen med medstudenter i planlegging, gjennomføring og vurdering av læreprosesser knyttet til begynneropplæring for de yngste elevene i fokusfagene.

  • viser gode kommunikasjonsferdigheter (faglig og sosialt) gjennom formidling og stemmebruk ved å fortelle, forklare, gi instruksjoner, beskjeder etc. som er tilpasset aldersgruppen.

Generell kompetanse

Studenten

  • viser forståelse og respekt for de ulike variasjonene hos de yngste elevene og bruker et språk tilpasset aldersgruppen.

  • er bevisst sin rolle som voksen i møte med elever på ulike arenaer.

  • samarbeider med lærere og medstudenter på en konstruktiv måte.

  • har som mål at de grunnleggende ferdighetene ivaretas gjennom fokusfagene.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis i første studieår har et særlig fokus på observasjon som metode for refleksjon og læring. Studenten skal sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike undervisningssituasjoner. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 20 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:09