Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Lærerens rolle og ulike oppgaver i skolen. Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse, samt arbeid med tilrettelegging for læring i fag for trinn 1-7.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive læreren som rollemodell på ulike arenaer, leder i klasserommet, samt hva som kjennetegner gode lærere.

  • kan reflektere over egen lærerrolle i samtale med praksislærer, medstudenter og rektor.

  • kjenner til formålsparagrafen, læringsplakaten og lærerprofesjonens etiske plattform og hovedlinjene i deres innhold.

  • viser teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • viser vilje til å samarbeide med medstudenter og lærere.

  • evner og har vilje til å ta initiativ og ansvar i praksisgruppa.

  • bidrar aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i fokusfag i samarbeid med medstudenter og praksislærer.

  • viser kunnskap om observasjon som metode for refleksjon og læring, og bruker det aktivt i veiledningssamtaler.

  • bruker et språk elevene forstår og som er egnet på skolens ulike arenaer.

  • er bevisst sin rolle som forbilde og voksen i relasjon til elever, kolleger og foresatte.

  • evner å lytte til andres meninger.

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår viktigheten av relasjonskompetanse i lærerarbeidet.

  • viser evne til å skape gode relasjoner.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis i første studieår har et særlig fokus på observasjon som metode for refleksjon og læring. Studenten skal sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike undervisningssituasjoner. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 15 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:09