Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Høst

Innhold

Praksisopplæringen i faglærerutdanningen i musikk er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med den delen av utdanningen som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg.


Praksisperioden består av 15 dager i kulturskolen.

I PRA081 praksis 3 – Undervisning i kulturskole skal studenten:

  • Delta på praksisseminar tilhørende PRA081

  • selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk

  • kjenne til skolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og selv kunne møte mangfold og elevvariasjon og skape motivasjon gjennom differensiert opplæring

  • formulere mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse, gi både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger til elevene

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold og kjenne til hvordan praksisskolen arbeider med flerkulturalitet

  • kjenne til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og få trening i å bruke disse

  • bruke digitale verktøy i egen undervisning

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • har kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring

  • har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser

  • kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse

  • kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksisseminar

  • Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden

  • Godkjent praksis

Undervisnings- og læringsformer

Teamarbeid, individuell forberedelse, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning på hovedinstrument

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt drøfter relevante teorier i forhold til dette.

 

Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:05