Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisopplæringen i faglærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med de delene av studiet som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg. Praksisperioden består av 10 dager praksis i grunnskolen.

I PRA079 Praksis 2 – Grunnskole skal studenten:

  • delta på praksisseminar

  • delta i undervisningsoppgaver sammen med praksislærer og gjøre seg kjent med praksisskolens lokale læreplaner i musikk samt verktøy og strategier for kartlegging og arbeid med grunnleggende ferdigheter

  • planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i faget musikk

  • benytte planleggingsdokumenter som utgangspunkt for undervisning og veiledning

  • gjøre seg kjent med hvilke oppgaver grunnskolens kontaktlærer har og delta i det brede spekteret av en grunnskolelærers arbeidsoppgaver, som kontakt med elevene, foreldresamarbeid, kollegasamarbeid og møtevirksomhet

  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om kommunikasjon med elever på ulike alderstrinn

  • kunne sammen med andre bidra til planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning

  • bidra til å legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i musikk

  • sammen med andre bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset skoleslaget

  • sammen med andre bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering

  • kunne diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver

  • vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning

  • kunne håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veileder, vise evne til refleksjon over egen faglige utøvelse og eventuelt justere egen faglige utøvelse etter tilbakemelding fra veileder

  • kjenne til betydningen av begrepet forskningsbasert undervisning

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksisseminar

  • Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden

  • Godkjent praksis

Undervisnings- og læringsformer

Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt viser til drøfting av relevante teorier i forhold til dette.

Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:28:05