Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA048.

Innhold

Dette er studentenes 2. praksisperiode som er 30 dager på vgs på våren eller kollegabasert praksis på egen arbeidsplass i perioden oktober til april.

Målene for praksisperioden er at studentene skal få kunnskap og erfaring i ledelse av læreprosesser og innsikt og forståelse for ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv og for skolens oppgave i samfunnet.

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

Det er praksisskolene og fagmiljøene på pedagogikk og yrkesdidaktikk ved UiA som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Læringsutbytte

Studentens læringsutbytte er gruppert under de seks kompetanseområdene som er angitt i Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for trinn 8-13

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

1. Pedagogisk- og yrkesdidaktisk kompetanse innebærer at studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning på en selvstendig og reflektert måte

  • kan formulere tydelige læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanen

  • er bevisst på det flerkulturelle perspektivets betydning for læringsmiljøet og tar hensyn til det i planlegging og gjennomføring av undervisningen

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling

  • gir læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring

  • bruker digitale verktøy i eget arbeid og kan lede elevenes læringsarbeid når de bruker digitale verktøy

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

2. Endrings- og utviklingskompetanse innebærer at studenten:

  • viser åpenhet og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd

  • kan greie å uttrykke en tydelig veiledningsbestilling

  • greier å ta andres perspektiv og tar hensyn til andres perspektiv

  • engasjerer seg i skolens systematiske utviklingsarbeid og begrunner sitt engasjement i relevant forskning

  • bruker undervisningserfaringen til å forbedre egen praksis

  • reflekterer over og viser vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

3. Faglig kompetanse innebærer at studenten:

  • kan identifisere og arbeide systematisk med de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag:

    • å kunne uttrykke seg muntlig

    • å kunne lese

    • å kunne skrive

    • å kunne regne

    • å kunne bruke digitale verktøy

  • fremstiller det faglige innholdet korrekt, variert og tilpasset enkeltelever og elevgrupper

  • via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kan gjøre rede for og arbeider etter gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • behersker relevante faglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer

  • kan vurdere behov for HMS-tiltak

4. Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse innebærer at studenten:

  • arbeider bevisst og målrettet for å skape et konstruktiv og inkluderende læringsmiljø i samsvar med skolens målsetting og verdisyn

  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper

  • bygger gode relasjoner til elever/lærlinger og andre samarbeidspartnere

5. Yrkesetisk kompetanse innebærer at studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning

  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing (også på sosiale nettsteder) mellom elever, og hjelper elever som ikke trives på skolen

  • fremstår som en god rollemodell og ivareta rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

6. Ledelseskompetanse innebærer at studenten:

  • fremstår som en tydelig leder for læringsarbeidet, og setter klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper

  • gir elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt

  • står i og håndtere konfliktsituasjoner

Undervisnings- og læringsformer

6 ukers praksis i vgs

Praksis skal være veiledet og ha et omfang på 30 dager totalt. Hovedtyngden skal være individuell praksis på vgs, men studentene kan også praktisere i par eller i små grupper. Hver student skal arbeide gjennomsnittlig 40 timer per uke i praksisperioden. Av dette skal tid til individuell undervisning omfatte 8-12 undervisningstimer per uke i praksisperioden. Hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis er obligatorisk og innebærer 100 % deltakelse. Det kan ikke avspaseres eller jobbes i praksisperioden

Hele Agder er praksisfelt.

Kollegabasert praksis på egen arbeidsplass

Dette er et tilbud til 2. års PPU-studenter som er ansatt i minst 50 % stilling i skolen om å ha praksis på eget arbeidssted med egne elever i perioden oktober-april. Studentgrupper (ca. 5 personer) gjør avtale om et forpliktende samarbeid. Plikt for oppmelding til faglærer i yrkesdidaktikk og praksisleder er 1. september.

Samarbeidet innebærer:

  • forpliktende samarbeid

  • besøk i hverandres undervisning

  • gi og få veiledning

  • gjennomføre utviklingssamtaler

  • gjøre oppgaver sammen

  • dokumentere arbeidet

Krav til dokumentasjon:

  • Hver student skal legge frem planer, logger og ulike skjema for gjennomføring av undervisning, veiledning og vurdering av eget arbeid og samarbeid i gruppa

  • Hver student skal gi og motta veiledning tilsvarende 20 timer ved 10 ganger å besøke hverandres undervisning i en dobbelttime/en økt. Hver veiledning skal inneholde førveiledning og etterveiledning. Arbeidet skal dokumenteres på egne skjema eller i egne system

Hvem har ansvar for hva:

  • Studenten: Skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid, gi veiledning, vurdering og samarbeide med de andre i gruppa

  • Faglærere i yrkesdidaktikk og pedagogikk: Skal etter avtale besøke, observere, veilede og vurdere den enkelte student og studentgruppa

  • Gruppeveileder: Skal vurdere studenten til karakteren Bestått/Ikke bestått, besøke, observere og veilede og vurdere hver enkelt student i gruppa og gruppa som helhet. Gruppeveilederen skal delta på møte(r) i studentgruppa, vurdere praksisperm og skrive endelig vurderingsrapport

Eksamen

Etter avsluttet praksis gis det en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen gis på grunnlag av læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:32:05