Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Praksis er obligatorisk. Det er 100 % fremmøte.

Læringsutbytte

Denne praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene: Natur, helse og bevegelse (NHB) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).

KKK

Studenten

  • Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteter i kunstneriske og skapende prosesser med og for barn

  • Kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, utforskning, skaperglede, improvisasjon og lek.

  • Kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling

  • Kan anvende kunstfaglig verktøy og virkemidler fra kunstfagene.

  • Kan argumentere for hvordan kunstfagene kan medvirke til danningen av humanitet, toleranse og kulturelt demokrati

  • Uttrykker forståelse for barnehagelærerrollen i et danningsperspektiv

NHB

Studenten

  • Kan vurdere risiko av lekemiljø og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen samt legge til rette for barns risikomestring opplevelse av glede

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet, hvile, varierte måltid, forebyggende helsearbeid og god hygiene for barn i barnehagen

  • Kan gjennom enkle eksperimenter og lek fremme barns nysgjerrighet til å utforske naturfenomener, naturens mangfold og hverdagsteknologi

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • Har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og makt

  • Kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • Har endrings og utviklings-kompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehager

FERDIGHETER

Studenten

  • Kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring læring og utvikling og til å begrunne sine valg

  • Kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver

Undervisnings- og læringsformer

Praksis er obligatorisk. Det er 100 % fremmøte.

Omfang: 15 dager.

Student og praksislærer planlegger praksisoppgavene i fellesskap.

Oppgavene planlegges med utgangspunkt i:

  1. Læringsutbytteformuleringene for kunnskapsområdenes praksisperiode

  2. Praksisbarnehagens plandokumenter og årsplan

  3. Fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene

Studenten skal:

  • drøfte forventninger med praksislærer

  • levere forventningsnotat

  • skrive 2-3 refleksjonsnotater i uken

  • ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen, planlegge, gjennomføre og evaluere minimum tre lederdager

Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:

  • tar i bruk ulike arbeidsmåter

  • gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver

  • utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene

  • oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid

  • bruker tidligere erfaringer og kunnskap

Arbeidskrav

I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav i hvert av kunnskapsområdene. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.

Eksamen

Etter avsluttet praksisperiode gis det en avsluttende vurdering uttrykt med karakteren Bestått/Ikke bestått.

Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:59