PRA035SRE Praksis i fordypning Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA034.
Innhold
Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Samfunn, religion, livssyn og etikk . Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen SRE200 og SRE201.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
Kan forstå og ta i bruk det lokale samfunn som læringsarena
Ferdigheter
Studenten:
-
Har faglig kunnskap for å være en konsulent og dialogpartner for barn
-
Kan planlegge og gjennomføre samtaler og pedagogiske opplegg knyttet til etikk, filosofi og livssyn
Generell kompetanse
Studenten:
-
Kunne planlegge praktisk pedagogisk arbeid ved å klargjøre prosessmål, milepæler, velge ut vurderingskriterier overfor barns læring, se progresjon i arbeidet, vurdere kompetansemål
-
Kan lovverk knyttet til taushetsplikten
-
Kjenner yrkesetiske retningslinjer (2012)
-
Har kunnskap om det flerreligiøse samfunnet
-
Kan skape bidra til bygging av barnehagens faglige miljø
-
Kan gjøre vurderinger på bakgrunn av erfaringer med det pedagogiske arbeidet
-
Kan planlegge og lede arbeidet med temaer innenfor fagområdene
-
Kan vurdere arbeidet på bakgrunn av kriterier
Undervisnings- og læringsformer
Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.
Omfang: 10 dager.
Praksisoppgavene/ fagdidaktisk arbeid planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsen for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de av Rammeplanens fagområder som behandles i fordypningen.
Studenter og faglærere på fordypningen samarbeider i forkant av praksisperioden om å utarbeide foreløpige praksisoppgaver/ fagdidaktisk arbeid. Deretter samarbeider studentene og praksislærer om å tilpasse oppgavene/det fagdidaktiske arbeidet til den enkelte barnehage (jf. årsplaner, månedsplaner osv.).
Studentene skal legge fram fagstoff til drøfting i personalgruppe.
Studenten skal:
SRE200:
-
Utvikle og gjennomføre et fagdidaktisk arbeid
-
Drøfte eget utviklingsarbeid med praksislærer
-
Velge temaer og varierte formidlingsformer som kan prøves ut i den aktuelle barnehage
-
Tilpasse opplegget til praksisbarnehagen som drøftes med tanke på barnehagens læringstradisjon.
-
Planlegge, gjennomføre og evaluere deler av utviklingsarbeidet i forbindelse med fordypningen
-
Ha én lederdag hvor oppgavene i fordypningen skal «prege» lederdagen
SRE201:
-
Studenten skal reflektere over og sammenligne erfaringer fra den flerkulturelle barnehagen med andre barnehager de tidligere har hatt praksis i. Hovedfokuset bør ligge på hvordan religion, etikk og livssyn har kommet til uttrykk i barnehagehverdagen og i årsplaner
-
Refleksjoner rundt dette skal gjøres skriftlig og leveres inn i Canvas. Refleksjonene skal også presenteres muntlig i klassen
-
Studenten må ha én lederdag med fokus på det flerreligiøse samfunnet
-
Refleksjonsnotatet og den muntlig fremføringen fremstår som arbeidskrav i SRE201
-
Erfaringer fra praksis er innbakt både i arbeidskrav og eksamensform i fordypningen
-
Arbeidskravet er obligatorisk og må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i SRE201. Det er faglærere på fordypningen som vurderer dette arbeidskravet
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:
-
Presenterer utviklingsarbeidet og vise hvordan dette koples til praksisperioden
-
Tar i bruk planlagte arbeidsmåter med barna som samtidig åpner for barnas innspill
-
Finner frem til ledelsesoppgaver som ivaretar utviklingsarbeidet og begrunner de valg som gjøres
-
Utfordres til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene
-
Oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid
-
Bruker kunnskap om ulike observasjonsmåter som refleksjonsnotater, praksisfortellinger og/eller andre oppgaver utført i praksis i evaluering av det fagdidaktiske arbeidet
-
Formidling av fagstoff til personalet
Eksamen
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.