Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA034.

Innhold

Praksisen er direkte knyttet til studentens fordypning i Samfunn, religion, livssyn og etikk . Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelsene i fordypningen SRE200 og SRE201.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Kan forstå og ta i bruk det lokale samfunn som læringsarena

Ferdigheter

Studenten:

  • Har faglig kunnskap for å være en konsulent og dialogpartner for barn

  • Kan planlegge og gjennomføre samtaler og pedagogiske opplegg knyttet til etikk, filosofi og livssyn

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kunne planlegge praktisk pedagogisk arbeid ved å klargjøre prosessmål, milepæler, velge ut vurderingskriterier overfor barns læring, se progresjon i arbeidet, vurdere kompetansemål

  • Kan lovverk knyttet til taushetsplikten

  • Kjenner yrkesetiske retningslinjer (2012)

  • Har kunnskap om det flerreligiøse samfunnet

  • Kan skape bidra til bygging av barnehagens faglige miljø

  • Kan gjøre vurderinger på bakgrunn av erfaringer med det pedagogiske arbeidet

  • Kan planlegge og lede arbeidet med temaer innenfor fagområdene

  • Kan vurdere arbeidet på bakgrunn av kriterier

Undervisnings- og læringsformer

Praksis foregår i barnehage, og er obligatorisk. Det er 100% frammøte.

Omfang: 10 dager.

Praksisoppgavene/ fagdidaktisk arbeid planlegges med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsen for fordypningens praksisperiode. De skal også ta utgangspunkt i praksisbarnehagens planer og de av Rammeplanens fagområder som behandles i fordypningen.

Studenter og faglærere på fordypningen samarbeider i forkant av praksisperioden om å utarbeide foreløpige praksisoppgaver/ fagdidaktisk arbeid. Deretter samarbeider studentene og praksislærer om å tilpasse oppgavene/det fagdidaktiske arbeidet til den enkelte barnehage (jf. årsplaner, månedsplaner osv.).

Studentene skal legge fram fagstoff til drøfting i personalgruppe.

Studenten skal:

SRE200:

  • Utvikle og gjennomføre et fagdidaktisk arbeid

  • Drøfte eget utviklingsarbeid med praksislærer

  • Velge temaer og varierte formidlingsformer som kan prøves ut i den aktuelle barnehage

  • Tilpasse opplegget til praksisbarnehagen som drøftes med tanke på barnehagens læringstradisjon.

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere deler av utviklingsarbeidet i forbindelse med fordypningen

  • Ha én lederdag hvor oppgavene i fordypningen skal «prege» lederdagen

SRE201:

  • Studenten skal reflektere over og sammenligne erfaringer fra den flerkulturelle barnehagen med andre barnehager de tidligere har hatt praksis i. Hovedfokuset bør ligge på hvordan religion, etikk og livssyn har kommet til uttrykk i barnehagehverdagen og i årsplaner

  • Refleksjoner rundt dette skal gjøres skriftlig og leveres inn i Canvas. Refleksjonene skal også presenteres muntlig i klassen

  • Studenten må ha én lederdag med fokus på det flerreligiøse samfunnet

  • Refleksjonsnotatet og den muntlig fremføringen fremstår som arbeidskrav i SRE201

  • Erfaringer fra praksis er innbakt både i arbeidskrav og eksamensform i fordypningen

  • Arbeidskravet er obligatorisk og må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i SRE201. Det er faglærere på fordypningen som vurderer dette arbeidskravet

Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:

  • Presenterer utviklingsarbeidet og vise hvordan dette koples til praksisperioden

  • Tar i bruk planlagte arbeidsmåter med barna som samtidig åpner for barnas innspill

  • Finner frem til ledelsesoppgaver som ivaretar utviklingsarbeidet og begrunner de valg som gjøres

  • Utfordres til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene

  • Oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid

  • Bruker kunnskap om ulike observasjonsmåter som refleksjonsnotater, praksisfortellinger og/eller andre oppgaver utført i praksis i evaluering av det fagdidaktiske arbeidet

  • Formidling av fagstoff til personalet

Eksamen

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:27:57